Skriv bättre – öka omsättningen i företaget

Det finns ett direkt samband mellan att kunna skriva bra och att öka omsättningen i sitt företag.

Det påstår Ann Ljungberg, författarcoach, som ser en stor potential hos många småföretagare.

– För att nå fler kunder måste de kommunicera. Den som skriver bra säljbrev, blogginlägg och produktbeskrivningar säljer självklart mer än den som skriver dåliga – eller inga alls, säger hon.

Just skrivandet är en öm punkt hos många småföretagare, särskilt de som jobbar som soloföretagare.

– En enda person ska göra allt från marknadsföring till leverans. I dag krävs inte bara att företagare skriver text till hemsidan och produktbeskrivningar, de behöver oftast också vara aktiva i sociala medier. Allt textskrivande kan kännas överväldigande, säger Ann Ljungberg.

För att hjälpa företagare att skriva bättre och – inte minst – mer effektivt, startar Ann Ljungberg nu en skrivutbildning som särskilt riktar sig till småföretagare: BizWritingClub.

– För att sticka ut behöver de ha bra rubriker, starka ingresser och en personlig ton som övertygar utan att verka för säljande, säger Ann Ljungberg.

Att skriva handlar dock inte bara om själva texten, utan också om en strategi och planering över till exempel en säsong.

– Hur många och hur långa texter behöver jag åstadkomma för att hålla igång bloggen? Vilken inriktning ska de ha för att locka till köp i slutänden? Hur lägger jag upp skrivandet så att det tar kortast möjliga tid? Alla kan lära sig metoder för detta, säger Ann Ljungberg.

I utbildningen, som startar den 25 januari, ingår upplägg av en strategi för varje företag, personlig coachning, webbinarier, virtuellt bootcamp för intensiv textproduktion med mera, under sex månader.

• öka omsättningen
  • småföretagare
  • nyheter sociala medier
  • författarcoach
  • ny utbildning

Om Ann Ljungberg, författarcoach:

Var tredje svensk skulle vilja skriva en bok. 80 procent kommer aldrig igång, och 80 procent av dem blir aldrig färdiga.

Ann Ljungberg, författarcoach, har en omfattande coaching- och kursverksamhet för romanförfattare och fackskribenter. Hon har hittills hjälpt cirka 3 000 personer med att komma igång och utveckla sitt skrivande. Cirka 280 av böckerna har blivit utgivna via olika förlag. En av de mest uppmärksammade på senare tid är hyllade Född på en söndag av PeKå Englund.

Ann Ljungberg arrangerar också årligen Författarkliniken, Sveriges enda författarkonferens.

Verksamheten har funnits sedan 2003. Från början var skrivandet Anns privata hobby. Under en långsegling utvecklades den till ett företag. Basen är segelbåten, just nu i södra USA.

Mer information: annljungberg.se

Ann Ljungberg