Besvikna företagare - biljetter slut på 8 timmar

Förra året tog biljetterna slut på 48 timmar. I år tog det bara 8 timmar innan biljettförsäljningen var över. Lördag den 12 mars händer det!  Årets Fest – Sölvesborgsgalan i Slottslängorna. Bakom evenemanget står Företagarna i Sölvesborg i samarbete med Nyföretagarna, Handelsföreningen och Sölvesborgs Kommun. Galan har växt från att ha varit en årlig tradition i mindre skala till att bli en otroligt populär Företagsgala som ingen vill missa.

Alexandra gjorde festen till en gala

Före detta ordföranden - Alexandra Senften i Företagarna i Sölvesborg har varit en drivande kraft i att lyfta Sölvesborgsgalan från att ha varit en fest till att bli i klass med "röda mattan" med glitter och glamour! Efter flera års engagemang lämnade hon över stafettpinnen för vidare utveckling till en ny ordföranden. Den nya ordföranden Filip Wägbo tillträdde dock inte förrän den 3 mars vilket innebar att styrelseledamot Anna Ingesdotter fick ro skeppet vidare som projektledare tillsammans med övriga ledamöter i styrelsen.

Hur gör man något som är bäst lika bra eller bättre?

– Vi står inför en svår uppgift, berättar Anna som intervjuade tidigare års gäster för att få ett bra underlag för att utveckla festen.

– Alla är så nöjda med den här tillställningen så det är svårt att hitta förbättringsåtgärder samtidigt vet jag att om man gör om samma grej om och om igen är risken stor att det blir en tråkig repris. Typ som filmen Dödligt Vapen 5.

Från musiktema till kärlek och gemenskap

– Tidigare års framgångsrika musiktema med allt från filmmusik, disco till hårdrock har varit otroligt populära. Det kommer bli mycket musik i år men med inriktning på passion. Temat är helt enkelt kärlek.  Hela galan är rosa och vi lyfter mjuka värden mer än vanligt, berättar Anna.

Biljettsläppet blev inte lyckat

Annaochanna tog fram en affisch (vikfolder) som inbjudan. Den korrekturlästes av alla (30-talet företag) sponsorer innan den tryckte på Mixiprint. Därefter handplockade  vi närmare 1500 kuvert som gick ut till alla företag i bygden. Info om galan har hela tiden lagts ut på Företagarnas hemsida, Företagarnas Facebook samt Sölvesborgsgalans Facebook. Info har även gått ut i media som skrivit om galan. Totalt finns 300 biljetter och när biljettförsäljningen började kl 0900 dagen efter inbjudningarna gått ut var det full fart direkt. Kl 17.00 var alla biljetter slut.

Tyvärr var det många som inte fick sin inbjudan förrän måndagen efter helgen och besvikelsen var stor. Inte minst bland de nominerade som inte kunde bjuda med anställda. Människor som inte har Facebook tyckte detta var mycket dåligt. Klagomålen var många.

Alla som fick tag i en biljett fick sina biljetter med post eller med personlig leverans. Med biljetten följde en t-shirt med en text som ironiskt nog löd: Yes, jag fick tag i en biljett! Det är nog inte så många som känner att de vill använda t-shirten före galan. Då det kan vara stötande för de som inte fick tag i någon biljett.

Större lokaler eller högre biljettpris

Med anledning av diskussioner kring att många företag inte får möjlighet att komma på galan har frågan väckts kring byte av lokal, krav på att man ska vara medlem i företagarna, eller helt enkelt att de människor som inte har något företag heller inte får delta. Många anser att företagare använder festen som en personalfest. Andra att festen mer riktar sig till etablerade och större företag. I år höjdes biljettpriset till 750 kr exkl moms för att täcka kostnaderna bättre. Men prishöjningen har inte påverkat intresset alls. Däremot har vi på Annaochanna fått ta emot många samtal av missnöjda företagare i Sölvesborg som inte fått möjlighet att komma. Den ny styrelsen som tillsattes den 3 mars kommer utvärdera Sölvesborgsgalan snarast möjligt efter galan. Annaochanna har samlat all input till denna dag.

Årets Företagare, Årets Handlare, Årets Nyföretagare och utdelning av mästarbrev.

Galans huvudsyfte är att prisa företag och människor som gjort något utöver det vanliga. Företag som inspirerar och genom sitt kämpande får andra att bli stolta över var vi bor och vilka vi är. Människor som får hjul att snurra och starta positiva spiraler som genererar välfärd för oss alla. Årets Företagare utses av jury från Företagarna som går igenom nomineringar som gjorts av människor i bygden. Nominerade i år är MP Cargo, Teko Tryck och Sydställningar. Årets Handlare utses genom framröstning av invånarna i Sölvesborg och Årets Nyföretagare utses av Nyföretagarnas styrelse.

Satsning på det lokala näringslivet

Bakom arrangemanget ligger ett digert arbete med att pussla ihop allt från ljud, ljus, underhållning, prisutdelning, marknadsföring, mat, dryck, inbjudningar, beställa bord, stolar, fixa dukning, toalettpapper, städning, värme, ljus och inte minst bordsplacering. En av de stora förändringarna är att ALLA - förutom artisterna Babsan och Pinglorna är från näringslivet i Sölvesborg.

Sponsringen ökade något

Som sponsor av Sölvesborgsgalan kan man säkra biljetter och dessutom stödjer man detta populära arrangemang på ett fantastiskt sätt. Huvudsponsorerna är Sölvesborg-Mjällby Sparbank och Stål & Rörmontage. Guldsponsorerna är Mixiprint, Prefast, Extra i Mjällby, Sweden Rock, Annaochanna, Fruit och Ventex. Silversponsorer är Lagerbergs, Kran Transport, Tammp, Handelsbanken, TEMO Management, Svets & Montage, Baker Tilly och Bronssponsorer är Mackes Zoo, K-Service, Sölvesborgshem, DMB, Gummagården, Holgerssons Bygg, Levins El, MP Cargo, Plåtslagare Lind, Studio M, Applied Systems, Elgruppen och TitanX.

Kyckling från Lagerbergs tillagad av Kajutan från Hörvik

Menyn startar med en dessert närmligen: Destillatör Fredrikssons skaldjurssoppa toppad med cognacscrème därtill hembakade oststänger av västerbottenost tillsammans med vitt vin eller alkoholfritt. Till huvudrätten blir det Familjen Lagerbergs serranoinlindade Kycklingfilé fylld med färskost serverad på en bädd av gräddkokt savojkål. Därtill tryffeldoftande potatis och palsternackspuré. Till detta serveras Rött vin/alkholfritt alternativ.

Babsan drar igång, PInglorna överraskar och Matt Boncalsi fixar efterfesten

Årets gala kommer ljud- och ljussättas av två lokala unga entreprenörer. Johan och Johan. De har tidigare arbetat i mindre skala på vår gala - men i år får de hela uppdraget. De lovar ge allt! Det är ett digert program med många inblandade och manuset som skrivits ihop av Anna Ingesdotter och Alice Nilsson har inte blivit färdigt från i sist stund. Galan är indelad i tre delar enligt tidigare år. Del 1 behandlar prisutdelning, del 2 handlar om mat, dryck och underhållning samt del 3 som är utformad som en efterfest.

Sölvesborgs Kommun finns med hela vägen

Samarbetet med Sölvesborgs Kommun har varit fantastiskt, säger Alice Nilsson som högst produktionsansvarig och närmast kontaktperson i projektet.

– De ordnade så att vi fick mer plats genom att ta hål i väggen in till det gamla glasblåsmästeriet. De har en arbetsgrupp av människor som hjälper oss med iordningställande både före och efteråt.

Vi har haft nära kontakt med näringslivschefen Håkan Andersson som även höll i presentationen av nomineringarna på den månatliga näringslivslunchen hos Ali på Sportbaren i Sölvesborg.

Galan öppnar 17.00 men startar på scenen 18.00

Galan öppnar portarna redan 17.00 för att undvika trängsel. Vid ingången får man hänga av sig ytterkläder i garderoben och får då en unik nummerbricka med vilken man kan vinna priser; En dagskonf på Kajutan i Hörvik för 10 personer och en VIP-lunch på Golfkrogen med den ny ordföranden Filip Wägbo.

Bra samarbete med handelsförening, Nyföretagarcentrum och alla sponsorer

– Det har varit mer jobb än vi tänkt oss, säger Anna men genom goda och snabba kontakter med 100-tals människor har det ändå flutit på bra. Vi tackar alla för ett gott samarbete och hoppas nu galan blir riktig lyckad.

• PR, kommunikation

• anna ingesdotter
  • årets nyföretagare
  • årets handlare
  • årets företagare
  • sölvesborgs kommun
  • sölvesborgsgalan
  • företagarna
  • sölvesborg
  • reklam
  • näringsliv
  • marketing
  • koncept
  • kommunikation
  • annaochanna

Anna och Anna är en reklam- och kommunikationsbyrå som har funnits sedan 2006. Inom byrån finns över 25 års erfarenhet av strategiskt marknadsföringsarbete och kommunikaton. Men också ett stort engagemang inför de utmaningar och möjligheter våra kunder står inför. Vi arbetar med allt från varumärkesstrategi, kommunikation till produktioner i alla typer av media. Även event. I våra kundundersökningar får vi högsta betyg vad gäller kreativitet och nytänkande.

Företaget är ett aktiebolag som ägs av Anna Ingesdotter och Jörgen Granath.