Skanska UK väljer Antura som leverantör av projektverktyg

Skanska UK har efter en omfattande upphandlingsprocess valt att använda Antura Projects som verktygsstöd för bolagets projekt-, portfölj- och resurshantering.

Serveruppgraderingar, nya platsinstallationer, datalagring och orderhanteringssystem; vid Skanska IT drivs ett stort antal projekt av varierande omfattning. Projektkontoret efterfrågade ett komplett PPM-verktyg då de befintliga Excellösningarna, med olika makron för projektplanering, rapportering och uppföljning, inte visade sig räcka till:

-Vi konstaterade att Antura Projects innehåller det vi behöver, det är prisvärt och fungerar som det ska, helt enkelt. Antura lyssnar på oss, de är lätta att komma i kontakt med och supportteamet har snabbt besvarat de frågor som vi har haft, säger Doug Sorrell, Skanska UK IT:s tillförordnade Head of PMO.

Amrit Suri, PMO Analyst vid Skanska IT, beskriver Antura Projects som ”lätt att använda” och ”mycket flexibelt då vi kunde kopiera mycket av informationen från de gamla Excellösningarna till det nya systemet.”

Bland de viktigaste funktionerna nämns projektportföljvyn och verktygets konfigurerbarhet, rapportering samt tillgång till korrekt beslutsunderlag. Andra fördelar är möjligheten att hämta data och hantera den snabbt, att kunna samla all projektinformation på ett ställe samt visa en detaljerad historik. Att även kunna spåra projekt från planering till slutförande ger ett effektivt arbetsflöde.

Mattias Andersson, CEO vid Antura Group, säger:
-Vi är oerhört glada över att Skanska UK har valt Antura som projektverktygsleverantör. Vi utvecklar Antura Projects genom att lyssna på våra kunders behov och ser nu fram emot att bygga vidare på best practice när vi fortsätter att expandera i Storbritannien och i andra regioner.

Skanskas IT-team planerar att utöka antalet användare i Antura Projects samt framöver nyttja fler av funktionerna för resursplanering.

• skanska

Antura har ett stort antal kunder och över 200 000 nöjda användare i mer än 50 länder. Bland kunderna återfinns välkända företag och organisationer såsom Husqvarna, PostNord, SJ, Saab, Intrum Justitia, Lantmännen och Assa Abloy.