Swedish Match väljer Antura Projects

Tobaks- och snusjätten Swedish Match har valt Antura Projects för hela sin projektverksamhet. Företagets största affärsområde Smokefree Divsion, som utvecklar och tillverkar snusprodukter, har varit drivande i införandet i organisationen. Systemet ska användas till alla projekt inom divisionen, och har även specifika tillämpningar för teknikprojekt, utvecklingsprojekt av nya produkter och IT-projekt. Systemet är i produktion sedan september 2010 och rymmer redan flera strategiskt viktiga projekt.

Parallellt med införandet av systemet har stort fokus lagts på att utveckla en ny gemensam projektmodell för företaget. Denna generiska projektmodell spelar nu en mycket central roll i Antura Projects – eller PROMIS, som systemet har döpts till internt.

”PROMIS står för PROject Management and Information System, en benämning som tolkas på ett positivt sätt gällande projekthantering, eftersom det för tankarna till engelskans promise”, säger Daniel Björndahl som är Business Project Manager och PMO-ansvarig inom Smokefree på Swedish Match.

”Med hjälp av Antura Projects användarvänlighet och flexibla konfigurationsmöjligheter har vi fått ett system som möter våra behov på bästa sätt”, fortsätter Daniel.

”Nästa steg blir att integrera projektsystemet till vårt affärssystem Dynamics AX, så att vi kan automatisera hanteringen av ekonomiskt utfall i alla projekt. Det är mycket efterlängtat av våra projektledare”, avslutar Daniel.

----------------------------------------

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer marknadsledande varumärken inom snus, andra tobaksprodukter (amerikanska massmarknadscigarrer och tuggtobak) samt tändprodukter. Koncernen säljer produkter globalt med tillverkningsenheter i 7 länder.