En smekmånad bland glaciärer och isbjörnar

Välkommen till en värld full av kontraster, till världens nordligaste bosättning, till en en karg men vacker ögrupp omgiven av världens kallaste hav. Välkommen till Svalbard.

I likhet med andra nygifta par världen över längtar Tommy och Ulrika efter sin smekmånad, men då andra tar flyget till Thailand väljer de att göra något helt annorlunda. Under fyra veckor med start den 16e juli kommer paret att genomföra en båtexpedition med utgångspunkt från hemstaden Longyearbyen på Svalbards västkust. Målet är att ta sig medurs runt hela ön, en sträcka på över 100 mil.

Kanske förväntar man sig inte att finna värme på en avlägsen ögrupp endast 130 mil från Nordpolen – men har man väl träffat Tommy och Ulrika ändrar man snabbt uppfattning. På ytan tycks de vara ett osannolikt par. Den norske före detta säljägaren och den svenska massageterapeuten. Visserligen fick Tommy kämpa några veckor för att få Ulrika att tacka ja till den där första kajakturen men när bollen väl var i rullning gick det fort.

Förra sommaren gifte de sig i den lilla träkyrkan i staden Longyearbyen på Svalbard. Precis som mycket annat på ögruppen är den lilla röda träkyrkan den nordligaste i världen.

Under expeditionen kommer paret att kämpa mot kölden och vattnet, men det finns också en annan ständigt närvarande fara. Isbjörnar är, till skillnad från våra inhemska brunbjörnar, inte särskilt skygga. Isbjörnar kan också lukta sig till föda på flera kilometers avstånd, något som Tommy och Ulrika fick erfara under en av sina många skoterturer.

– Under en utflykt för två månader sedan totalförstördes vår skoter av en stor isbjörn. När han tröttnat på vår skoter slog den sina tassar i den lilla stuga som vi bodde i. Ett tag var vi rädda för att han skulle komma in rakt genom väggen men det gick lyckligtvis bra, säger Tommy.

Som van äventyrare vet Tommy också vikten av att sätta säkerheten främst.

– Vårt val av båt känns naturligt, under en expedition av det här slaget duger bara det bästa. Vi kommer att använda oss av en Anytec 622 SPD med en Yamaha-motor på 150k samt en nödmotor på 8 hk. 622 SPD är en robust båt som tål att gå i lite is, den också så pass stor att den rymmer all vår expeditionsutrustning under hela resan.

Varje natt monterar de upp en säkerhetsanordning som fungerar likt ett automatiskt överfallsalarm så fort något närmar sig tältet.

Men varför väljer man att bo och resa i ett område som är så till synes ogästvänligt? En plats där dagislekplatserna är omgärdade av höga stängsel och där småbarnsmammor ofta kommer gåendes med både barnvagn och jaktgevär.

– Svalbard har en vacker och nådlös natur. Djur- och fågellivet är helt unikt, ibland känns det som att vi lever i världens största zoo. Det friluftsliv som finns här är oöverträffat, något som andra bara kan drömma om säger Tommy.

Under den pågående expeditionen kommer Anytec att hålla kontakten med paret via satellittelefon och blogga om parets framfart bland isbjörnar och glaciärer. Ni hittar vår blogg här.

• Livsstil

• natur
  • örnsköldsvik
  • göteborg
  • öregrund
  • anytec
  • resa
  • bröllop
  • äventyr
  • båt
  • svalbard

Anytec är idag ett växande företag med gamla anor i båtbyggarkulturens Öregrund. Med huvudkontoret i Örnsköldsvik och den egna fabriken i Lettland bygger vi idag världens främsta aluminiumbåtar. Vårt unika skrov är utan jämförelse det kraftigaste på marknaden och vi har samma kvalitetsfilosofi från vår minsta modell till den allra största.