Hanna Skoglund har vunnit arkitektpris för mobil reflekterande kiosk

Hanna Skoglund, arkitekt på Aperto, har vunnit delat första pris i Stockholms stads arkitekttävling för mobila caféer och kiosker.

Förslaget Stadsreflektioner har hon gjort som privat projekt tillsammans med Renato Adriasola Orellana och Camilla Lindberg. Byggnaden är, som referens till Stockholms vattenspegel, gjord i en spegelfasad som reflekterar sin omgivning. På så vis blir byggnaden en del av sitt sammanhang och integrerar med staden liv och rörelse.

Juryns motivering:

”Ett förslag  med en tilltalande enkelhet i design och byggbarhet. Med speglingseffekten kommer kiosken att leva med stadens förnyelse och förändring. Mellanrummen mellan modulerna blir en del av helheten och bidrar till att stadens rum integreras i kiosken. (…) Samspelet mellan byggnadens varma interiör och dess interaktiva exteriör kan ge ett intrikat uttryck. Att indirekt kunna återge skeden genom reflektion kan bli raffinerat och effektfullt. Genom sin reflekterande fasad kan byggnaden i vissa lägen kamouflera sig och utgöra ett lågmält inslag i stadsbilden.”

- Vi är jätteglada över vinsten och ser verkligen fram emot att få realisera förslaget, säger Hanna.

Aperto gratulerar!

(Sist Hanna vann ett pris var det prestigefyllda Celsingpriset för bästa examensjobb på KTH 2012.)

Tävlingen arrangerades av Stockholms stad, genom fastighetskontoret, i samråd med Sveriges Arkitekter. 146 bidrag hade lämnats in i denna öppna tävling för arkitekter.

Syftet med denna tävling är att få fram förslag till utformning av en prototyp av paviljongbyggnad som kan användas i olika typer av stadsmiljöer och modifieras efter behov och förutsättningar. Paviljongerna ska vara ett igenkännbart inslag i Stockholm och ska signalera nytänkande kombinerat med omsorg om stadens alla medborgare så väl som att fungera som stadens ansikte utåt mot besökare och turister.

Läs mer på

www.arkitekt.se