Kristinebergsskolan nominerad till ROT-Priset 2013

Aperto är otroligt glada över nomineringen av Kristinebergsskolan för Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2013.

Två slottsflyglar från 1860-tal skulle förvandlas från gammalt barnhem till nya Kristinebergsskolan. Byggnaderna behövde en omfattande upprustning av luft, hissar, akustik, teknik, tillgänglighet, toaletter, ja allt som behövs för att driva en skola.

Vi har arbetat med en pedagogisk redovisning av Kristinebergsskolans historia. Alla ska kunna förstå vad som är gammalt och vad som är nytt i huset. Det är ett antikvariskt arbete på ett nytänkande sätt. Det gamla skulle inte bara vara gammalt, det skulle även se gammalt ut. Instruktionerna till målarna var att inte spackla för mycket.

- Låt stuckaturen vara trasig och låt märkena i golvsocklarna få synas!

Höstterminen 2012 flyttade eleverna in i den ovanligt renoverade
skolan. Projektet startade 2010, uppdragsgivaren är SISAB. Apertos team: Jonna
Isacson, Svante Wagenius, Hanna Skoglund, Johanna Cotfas, Maria Legerstam och
Dorota Walus. Lisa Lindström har gjort inredningen tillsammans med Cedervall
arkitekter. Ytan är 5000 m2.

Under de kommande veckorna kommer en jury att utse årets vinnare av ROT-priset. Spännande!

ROT-priset, som instiftades av Stockholms Byggmästareförening 1990, är ett årligt pris som tillkommit för att främja ombyggande i Stockholm. Priset ges till den beställare, arkitekt respektive byggentreprenör som bäst tillvaratagit byggnadens särdrag och kvaliteter.