Apica 2014

2014 har varit ett händelserikt och spännande år, vi har släppt flera nya produktreleaser och integrationer samt utökat vår nätkapacitet både i Sverige och World Wide.

apica stats

Låt oss se tillbaka och sammanfatta det gångna året.

Året började med två trevliga event i januari, Distanshandelsdagen i Borås och Topp100-galan på Nalen i Stockholm. I mars var vi utställare på Webbdagarna i Stockholm och Apicas VD Sven Hammar höll en presentation på stora scenen tillsammans med Magnus Höij, chefredaktör Internetworld där Sven presenterade mätningar och undersökningen på 100 sajter. Resultatet från undersökningen kan ni läsa om här. I samband med Webbdagarna släppte vi vår applikation Testa IPv6, som testar om sajten är nåbar över IPv6.

En milstolpe under våren var Velocity i US där vi lanserade Apica LoadTest portal 2.8 med TeamCity integration, utökad integration med APM som AppDynamics samt även vår nya sajt.

Mobilt och applikationer kommer mer och mer, under året har vi gjort flera stora testprojekt för mobilapplikationer, prestandatestat SmartTV-applikationer samt applikationer för PS4, Xbox One, Wii U.

Apica LoadTest

• Kördes 33 782 lasttestjobb
  • simulerades totalt 17 361 129 antal användare
  • största lasttestprojekt simulerade 30 Gb/s och 133 miljoner URL/s
  • Nya och uppdaterade funktioner i Apica LoadTest Portal.

I lasttestportalen har många nya funktioner lanserats som hantering av scenarion, Metric browser, Apica LoadTest Portal API, utökad integration med AppDynamics och nya integrationer med TeamCity och NewRelic.

TeamCity plugin
Lasttestportalens integration med TeamCity gör det möjligt att administrera, köra automatiserade lasttester och se lasttestresultat samt rapporter direkt i TeamCity.

Partnerintegration med New Relic, AppDynamics samt Dynatrace
Vi stödjer nu alla stora APM, med New Relics som senaste integration. APM tillsammans med Apicas kraftfulla plattform för lasttester, genererar intuitiva prestandarapporter med detaljerad mätdata för effektiv analys och problemlösning.

Mer kapacitet
Vi har under året utökat klusternätverk och vår lasttestkapacitet. Vi kan nu erbjuda lasttester som genererar upp till 1 000 000 samtidiga användare med en sammanlagd bandbredd på mer än 30 Gb/s. Nya lasttestcenter finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark samt Amsterdam. Apicas klusternätverk har idag över 50 testcenters med mer än 100 Gb/s total kapacitet.

Apica WebPerformance

• Totalt 1 330 635 955 checkkörningar
  • 200 000 checkkörningar per timma
  • Apica-agenter ökat från 206 till 222 st.

Flera nya check-typer, ny sida för Events, Severity mapping, anpassade vyer för analys och korrelation av mätdata har lanserats i Apica WebPerformance.

Firefox och Chrome
Stöd för Selenium IDE samt avancerad filtrering där larm kan exluderas för t.ex. tredjeparts innehåll. Filmstrip av exekvering och snapshot av sidans utseende är två viktiga features.

URL v2
URL v2 lanserades under början av förra året och har snabbt blivit en mycket populär checktyp. URL v2 kommer med flera nya funktioner som spara och applicera egna headers, tidsinställningar vilket ger mycket funktionalitet med en mycket enkel konfiguration helt utan scriptning.

AppDynamics checkar
Korrelera applikationens mätdata ur ett användarperspektiv med data från insidan ned på kodnivå. Tillsammans skapar värdena från extern- och internmonitorering en detaljerad insyn som tydliggör användarens upplevelse och förtroende för varumärket samt ett konkret underlag för infrastrukturinvesteringar.

Nya DNS-checkar
Apica erbjuder flera typer av DNS-monitorering för effektiv förvaltning och administrering av DNS. Apicas monitorering har stöd för övervakning av A, AAAA och PTR-records, delegering, MX-records, serienummer, utgångsdatum för domän, svarstider (för både IPv4 och IPv6) och rekursiva resolver (IPv4 och IPv6).

Nya SSL-checkar
Upprätthåll ett aktuellt SSL-certifikat för att validera användarsäkerhet. Om säker anslutning inte fungerar kommer användare inte kunna komma åt webbplatsen eller blockeras via webbläsare genom varningar. Genom SSL-checkar i Apica WebPerformance, blir kunden varnad när ett certifikat är nära utgångsdatum eller om fel certifikat används på webbplatsen.

Att se fram emot under 2015 Under 2015 ser vi fram emot nya helt nya produktlanseringar, fler plattformsintegrationer, mer nätkapacitet samt Apica’s stora 10 års jubileum i april.

Håll dig uppdaterad – registrera dig för vårt nyhetsbrev

• Datasäkerhet

• apica