E-handlarnas webbplatser under julen

E-handeln slår nya rekord varje jul och denna jul var inget undantag. Apica har testat och utvärderat webbplatser för ett antal svenska e-handelsföretag under den gångna julhandeln. Resultatet visade på en spridning i svarstiderna mellan olika e-handelsbolag men också en stabilitet och goda svarstider för de flesta. I genomsnitt tog det 2,9 sekunder för en besökare till e-handelsföretagens webbplatser att ladda ned startsidan, under julveckan (23–29 december). Det var en förbättring med 24 % (0,7 sek) sedan vår mätning från 2011.

Snabbast var Zoovillage.se och Halens.se, som var de webbplatserna som svarade under mindre än två och en halv sekund(1,8 respektive 2,1 sekund). Långsammast sett över hela perioden var Bokus.se med en svarstid på 3,7 sekunder i genomsnitt följt av Cdon.se med en svarstid på över 3,5 sekunder.

Förbättrad beredskap för mellandagsrea

Flera av webbplatserna har förbättrats avsevärt från att tidigare år ha långa svarstider under mellandagarna. I undersökningen ser man en klar förbättring med stabila svarstider där få e-handelsföretag hade avvikande resultat.

Under julen hade elektronikföretagen Siba och NetOnNet belastningsproblem som under samma dag som mellandagsrean startade hade långa svarstider och Siba.se gick även ned under några minuter.

De genomsnittliga svarstiderna på några av de e-handelsföretags webbplatser som utvärderats svarstider samt sidstorlek är som följer:

Under julen 2013 ser resultatet för webbplatser ut som nedan. Snittet under julen 2013 låg på 2,9 sekunder. En förbättring från 2011.

E-handel

Svarstid

Svarstid skillnad

Sidstorlek (MB)

Bilder i % av total tid för sida

Zoovillage

3,7 sekunder

+0,1

Medelvärde för 2013 2,9 sekunder

Under julen 2011 ser resultatet för webbplatser ut som nedan.

E-handel

Svarstid

Sidstorlek (MB)

Bilder i % av total tid sida

Adlibris

1,7 sekunder

Bokus

3,6 sekunder

Bubbleroom

3,3 sekunder

CDON

2,6 sekunder

Dustin

1,8 sekunder

Ellos

3,8 sekunder

Halens

6,6 sekunder

NetOnNet

6,4 sekunder

Zoovillage

2,6 sekunder

Medelvärdet för 2011 3,6 sekunder

Mätningarna utfördes den 19-25 december 2011 samt 23-29 december 2013 via Apica WebPerfomance från Stockholm var 20 minut med browsern Firefox.

• Datasäkerhet

• ehandel