Black Friday får flera e-handelssiter att gå ned

Det blev rusning på nätet när Black Friday startade vid midnatt. Det stora intresset för att handla på nätet till rabatterade priser ledde till att flertalet e-handelssiter, så som Elgiganten, Siba, Netonnet, Dustin och Zalando inte var tillgängliga för handel vid midnatt, enligt företaget Apica, experter på webbprestanda.

Vid midnatt, vid starten på Black Friday-kampanjen, drabbades bl a. Elgiganten, Siba, NetOnNet, Dustin och Zalando av så högt besökstryck vilket ledde till att sajterna stundvis gick ner och helt var onåbara.

Stora händelser, så som Black Friday, ger ofta extrema trafik peaks som orsakas när en stor mängd potentiella kunder försöker handla på e-handelssiter samtidigt.

Nedtider i samband med belastningstoppar beror ofta på att systemen inte skalar i alla delar och en komponent, t ex påloggning, köptransaktion, orsakar att hela sajten går ned eller blir obrukbar. Rätt utförda lasttester kan identifiera problem innan kunderna drabbas – och innan e-handlarna förlorar pengar när kunderna inte kan handla.

-Denna händelse visar på betydelsen av att kapacitetsplanera och påvisar vikten av att som informations/IT-ansvarig för e-handelssiter bör man vara väl förberedd inför peaklast, i synnerhet tillfällen som denna som i förväg kan förutspås komma att generera mycket trafik. E-handlarna förlorar pengar när kunderna inte kan shoppa, säger Sven Hammar, VD för Apica, som tillhandahåller internetbaserade tjänster för lasttester och prestandaanalyser av affärskritiska mobil- och webbapplikationer.

Med lasttester kan man identifiera den här typen av problem och förbereda sig inför högt tryck. Sverige är nu digitalt, vilket innebär att alla medborgare är uppkopplade och söker information vid stora händelser direkt på nätet, att den politiska kartan ritas om är i högsta grad en sådan betydande händelse.

Bilden kommer från Apica WebPerformance och visar nertid för Elgiganten, Siba, Netonnet, Dustin och Zalando under midnatt när Black Friday-kampanjen startade. För mätbilder på respektive webbsite vid midnatt och framåt, vänligen besök: https://www.apicasystem.com/se/black-friday-bilder-2015/

Apica är en ledande leverantör av avancerade lösningar för lasttester, övervakning och prestandaoptimering av moln- och mobilapplikationer. Med Apicas molnbaserade tjänster kan organisationer och utvecklare enkelt, snabbt och effektivt höja kvaliteten, tillgängligheten och prestandan på mobil- och webbapplikationer.