Kraftigt förhöjda svarstider för svensk e-handel under Black Friday – Boozt.com kraschade

Black Friday är den största e-handelsdagen i Sverige, vilket tidigare år resulterat i kraschade sajter på många håll. I år har e-handelssajterna förberett sig bättre, och generellt undvikit nedtid. Dock drabbades vissa sajter av kraftigt förhöjda svarstiderenligt företaget Apica, experter på webbprestanda, som har övervakat ehandelsaktörernas sajter under Black Friday.

Även i år fick den årliga Black Friday-rean många svenskar att gå online för att göra ett klipp eller två när den startade vid midnatt på torsdagen förra veckan. Det stora intresset för att handla på nätet till kraftigt rabatterade priser har tidigare år resulterat i att flertalet e-handelssajter, så som Netonnet, Siba och Zalando, kraschat när de inte klarat av den enorma mängden trafik som rean genererat. I år har e-handelssajterna förberett sig bättre, och generellt undvikit nedtid. Däremot har vissa sajter drabbats av kraftigt förhöjda svarstider vilket resulterati att kunder har fått vänta länge på att slutföra sina köp.

På fredagen kunde man se en ökning i svarstidernas medelvärde på totalt 22 procent hos de e-handelssajter som Apica övervakade. Sajter som Cdon.se och Netonnet fick se svarstidshöjningar på 47 procent respektive 52 procent. Krascher vid stora reor är inte lika vanliga längre, men e-handelssajterna har fortfarande problem med otillräcklig kapacitet, som behövs för att kunna bibehålla en jämn prestanda.

– E-handlarna klarade sig generellt bättre i år vilket visar på betydelsen av kapacitetsplanering, och det verkar som att man har lärt sig från tidigare år. Man har dock fortfarande problem med att hantera besökstoppar – svarstiderna ökar. E-handlarna förlorar pengar när kunderna inte kan shoppa och den insikten ser det ut som att man har tagit lärdom av, säger Sven Hammar, vd för Apica, ett svenskt företag som tillhandahåller internetbaserade tjänster för lasttester och prestandaanalyser av affärskritiska mobil- och webbapplikationer.

– De förbättringar som e-handlarna kan göra är till exempel utnyttjande av molnskalning och CDN-tjänster i samband med lasttestning för att säkerställa jämna svarstider även under trafiktoppar.

Boozt.com gick ned på fredag förmiddag

Större händelser, så som Black Friday, ger ofta extrema trafiktoppar som orsakas när en stor mängd potentiella kunder försöker handla på e-handelssajter samtidigt. Under årets rea märkte man att många sajter pressades hårt och svarstiderna höjdes avsevärt på många håll, men till skillnad från tidigare år lyckades nästan samtliga sajter ta sig igenom Black Friday utan att krascha. Undantaget blev Boozt.com som gick ned på fredag förmiddag, enligt Apica’s mätningar. (se bild nedan)

– Nedtid i samband med belastningstoppar beror ofta på att systemen inte skalar i alla delar och en komponent, till exempel påloggning eller köptransaktion, orsakar att hela sajten går ned eller blir obrukbar. Rätt utförda lasttester kan identifiera problem innan kunderna drabbas – och innan e-handlarna förlorar pengar när kunderna inte kan handla, avslutar Sven Hammar.

• svarstid
  • apicasystem
  • black friday
  • nedtid

Apica är ett svenskt företag som tillhandahåller internetbaserade tjänster som utför avancerade lasttester och prestandaanalyser av affärskritiska webbapplikationer. Med Apicas tjänster kan kunderna snabbt och effektivt höja kvaliteten, tillgängligheten och prestandan på webbplatser med tillhörande applikationer och servermiljöer.
Företaget har kontor/testcenter i Stockholm, över 200 mätpunkter i Norden, Europa och USA, samt lastkapacitet på mer än 30 GB/s syntetisk internettrafik från femtio lastcentra i USA, England och Sverige.

Apica grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Sven Hammar är VD. Bland kunderna återfinns flera stora svenska företag och myndigheter. Se www.apicasystem.com