Tre av sju resesajter klarar inte svarstiden

Nästan hälften - tre av sju – av landets mest populära sajter för att söka och boka resor klarar inte att visa sina hemsidor för besökare på nätet inom en acceptabel tidsgräns. Orsaken är inte externt tryck från resesugna svenskar som vill fly det svenska regnet, utan interna IT-problem som lätt borde kunna åtgärdas. Det visar en undersökning genomförd av det svenska IT-företaget Apica, som är som är experter på att testa, utvärdera och kvalitetssäkra hemsidor.

Undersökningen, som genomfördes under juli månad, visar att tre av sju resesajter överskrider gängse norm för acceptabel svarstid, tre sekunder. Svarstiden är den tid det tar att ladda ned hela hemsidan och göra den fullt synlig för en besökare på nätet. Långsammast var Flygstolen med 5,4 sekunder, följt av Mr Jet med 4,6 sekunder och Flygbilligt med 3,6 sekunder.

Övriga fyra testade resesajter – Flygresor, Ticket, Reseguide och Seat24 – klarade gränsen. Flygresor var snabbast med en genomsnittlig svarstid på 1,6 sekunder. Resesajterna har utvärderats efter kriterierna: snabbast svarstider, genomsnittliga svarstider, långsammast svarstider och tillgänglighet. Det verktyget som har använts är Apica WebPerformance, en övervakningstjänst som mäter webbprestanda.

Mätt i tillgänglighet var resesajternas prestanda överlag god. Alla sajter hade en tillgänglighet på mellan 99 och 100 procent, med Ticket i topp som ensam sajt som aldrig låg nere. Kravet på tillgängligheten definieras ofta i s.k.  SLA  ”service level agreement”, och bör vara över 99,5 procent beräknat på en månad.

• Apica utför löpande en rad olika branschtester för att se hur prestandasituationen ser ut. Vi har under de senaste åren kunnat notera en markant höjning av prestandan på de flesta sajter. Detta har dock medfört att konsumenterna vant sig vid snabba sajter och blivit mer otåliga så det är en ständig kapplöpning att vara snabbast, säger Sven Hammar, VD, Apica.

• Att nästan hälften av de testade resesajterna inte klarar att ladda sajten inom tre sekunder var oväntat. Våra tester visar att orsaken inte är tillfälliga trafiktoppar utan interna problem som borde kunna åtgärdas. Dåliga svarstider betyder för en e-handlare i klartext att man lämnar över sina kunder till konkurrenterna.

De genomsnittliga svarstiderna för resesajterna var som följer:

Flygresor                                        1,6 sekunder

Ticket                                               2,2 sekunder

Reseguiden                                     2,3 sekunder

Seat24                                               2,5 sekunder

Flygbilligt                                        3,6 sekunder

Mr Jet                                                4,6 sekunder

Flygstolen                                       5,4 sekunder

Källa: APICA. Juli och augusti 2012.

Så motverkar man dålig webbprestanda

Det man bör göra för att motverka dålig prestanda är framförallt att ha testning som en del av sin utvecklingsprocess, och inte enbart som ett sista steg. Om man redan har en sajt bör man prestandaplanera. Inför stora releaser/stressperioder kan man skala upp eller tillfälligt hyra mer serverutrymme för att motverka problemet. Som komplement bör man även utföra lasttester löpande för att ta reda på hur många besökare sajten klarar av innan prestandan försämras.

Ett lasttest innebär att man under kontrollerade former utsätter en hemsida eller en applikation för syntetisk (”konstgjord”) användartrafik från att antal s.k. lastgeneratorer. Man brukar använda uttrycket ”rampa upp” för att beskriva hur man successivt ökar påfrestningen upp till önskad nivå eller tills sajten fallerar. Målet med testet är att ta reda på var gränsen ligger för hur många samtidiga användare hemsidan/applikationen kan hantera. Resultatet av testet kan sedan användas för att identifiera svagheter och flaskhalsar ända ner på kodnivå. Genom att sedan åtgärda dessa löpande kommer man att kunna höja prestandan och förbättra användarupplevelsen.

• svarstider
  • tillgänglighet