YouTube vinner medie-OS – NBC diskat!

De internationella mediesajterna hade stora problem med tillgänglighet och svarstider under OS. Av de elva mediesajter särskilt inriktade på OS som de svenska webbexperterna Apica testade, så var det bara YouTubes OS-sajter som lyckades ge besökarna en god användarupplevelse. Övriga nio hade stora problem med svarstider och tillgänglighet, med NBC som det stora sorgebarnet.

De olympiska spelen är slut och det svenska IT-företaget Apica, experter på att testa, utvärdera och kvalitetssäkra hemsidor, kan nu redovisa resultatet av sin utvärdering av de internationella mediebolagens OS-rapportering sett ur ett webbprestandaperspektiv.

Sajterna YouTube London2012 och Olympics.org var de enda mediesajterna med specialinriktning mot OS som klarade den acceptabla svarstiden (den tid det tar att ladda ned hela hemsidan och göra den fullt synlig för en besökare på nätet) på tre sekunder. YouTube London2012 visade sidan på i genomsnitt 2,73 sekunder och nådde dessutom en hundraprocentig tillgänglighet (var alltid åtkomlig).

Övriga nio sajter hade svarstider över tre sekunder, i vissa fall långt över. Många klarade inte heller tillgänglighetsmålet på 99,5 procent. Orsakerna är helt enkelt det mycket höga trafiktryck som sajterna inte varit dimensionerade för, eller testats för.

• Guldmedalj går till YouTubes bägge sajter, med 100 procent tillgänglighet och acceptabla svarstider trots högt trafiktryck.
  • Silver går till Yahoo Sports och BBC Olympics.
  • Brons går till Olympics.org och Olympic Athletes Hub

Klart sämst i klassen är det amerikanska TV-bolaget NBC, som varit starkt kritiserat för sin ensidiga OS-bevakning och framför allt det faktum att den varit efterhandssänd, men låtsad direktsänd, för att passa den amerikanska TV-publikens tittarvanor. NBC har också fått mängder av klagomål för dålig prestanda på nätet vilket Apicas övervakning också påvisat.

Den genomsnittliga svarstiden för sajten NBC Olympics under OS var chockerade 17 sekunder, att jämföra med de tre sekunder som anses vara en acceptabel svarstid.

För en lista av alla mediesajter och deras svarstider samt tillgänglighet, vänligen gå till http://blog.apicasystem.com/wp-content/uploads/2012/08/Apica_OlympicMonitoring_Summary.png

Läs mer på Sven Hammars (VD, Apica) blogginlägg: http://blog.apicasystem.com/2012/08/13/olympics-website-performance-2012-top-performers/

NBC och flera andra sajter har haft oerhört långa väntetider i systemet. Slutsatsen av detta är troligen att systemet inte är testat och optimerat för den besökstrafik det utsattes för. YouTube klarar sig för de har ett bra system. Resultatet visar att allmänheten i allt större utsträckning följer stora evenemang på webben och i sina mobiler – men att nyhetssajterna inte varit dimensionerade eller testade för det stora intresset. Betänk den irritation och skada för varumärket man skapar om man inte släpper in en femtedel av besökarna, eller tvingar dem att vänta i 6, 9 eller 17 sekunder. säger Sven Hammar, VD, Apica.

Mediebolagens OS-sajter har utvärderats efter kriterierna: snabbast svarstider, genomsnittliga svarstider, långsammast svarstider och tillgänglighet. Det verktyget som har använts är Apica WebPerformance, en övervakningstjänst som mäter webbprestanda.

Så motverkar man dålig webbprestanda

Det man bör göra för att motverka dålig prestanda är framförallt att ha testning som en del av sin utvecklingsprocess, och inte enbart som ett sista steg. Om man redan har en sajt bör man prestandaplanera. Inför stora releaser/stressperioder kan man skala upp eller tillfälligt hyra mer serverutrymme för att motverka problemet. Som komplement bör man även utföra lasttester löpande för att ta reda på hur många besökare sajten klarar av innan prestandan försämras.

Ett lasttest innebär att man under kontrollerade former utsätter en hemsida eller en applikation för syntetisk (”konstgjord”) användartrafik från att antal s.k. lastgeneratorer. Man brukar använda uttrycket ”rampa upp” för att beskriva hur man successivt ökar påfrestningen upp till önskad nivå eller tills sajten fallerar. Målet med testet är att ta reda på var gränsen ligger för hur många samtidiga användare hemsidan/applikationen kan hantera. Resultatet av testet kan sedan användas för att identifiera svagheter och flaskhalsar ända ner på kodnivå. Genom att sedan åtgärda dessa löpande kommer man att kunna höja prestandan och förbättra användarupplevelsen.

• yahoo
  • bbc
  • nbc
  • brons
  • silver
  • guld
  • webbprestanda
  • prestanda test
  • medaljer
  • test
  • prestande
  • olympiskt
  • apica

Företaget har huvudkontor i Stockholm samt ca 300 mätpunkter i Norden, Europa och Usa. Apica har utöver detta fler än tio testcentra i USA, Asien, Europa och Sverige som tillsammans kan generera lasttester på totalt mer än en miljon samtidiga besökare till en webbsajt.

Apica grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Sven Hammar är VD. Bland kunderna återfinns flera stora svenska företag och myndigheter. Teknologipartners är bl a Atex, Amazon, Microsoft, EPiServer, RightScale, och Rackspace. Integrationspartners är bl a Kerfi, TietoEnator, Basefarm, OP5, Qbranch och Logica. Se www.apicasystem.com