Trots rekordvecka på APM Terminals i Göteborg - fortfarande stor osäkerhet hos globala rederier

Härom veckan blev en rekordvecka på APM Terminals containerterminal i Göteborg. Totalt under veckan omsatte vi över 9000 containrar, en siffra som inte varit högre sedan september 2016 och aldrig tidigare åstadkommits under ett tvåskift på en femdagarsvecka i Göteborg.

Under samma vecka hanterade vi vårt största direktanlöp för året med över 3000 containerlyft och med en BMPH* på över 100 i genomsnitt för hela anlöpet.

”Denna sammanlagda service till våra kunder har vi åstadkommit genom ett säkert, välplanerat och stabilt arbete genomfört av medarbetare inom alla avdelningar på terminalen”, säger Henrik Kristensen vd APM Terminals Gothenburg AB.

Sedan volymerna avvek förra året har APM Terminals i Göteborg arbetat intensivt med att effektivisera arbetssätten och införa Lean i verksamheten.

”Numera har vi upp till sex Super Post Panamax fartygskranar i drift för stora fartyg, och vi har arbetat målmedvetet med att implementera nya arbetssätt. Till exempel kör vi nu våra grensletruckar i båda körriktningarna till och från fartyget, ett sätt som är nytt för containerterminalen här i Göteborg. Den lösning för extra bemanning vi startade vid årsskiftet fungerar också tillfredsställande, vilket gör att vi nu kan ge våra kunder den flexibilitet de önskar”, säger Magnus Lundberg operativ chef på APM Terminals i Göteborg.

Sveriges totala containermarknad är 1,6 miljoner TEU* och volymen kommer sakta tillbaka till containerterminalen i Göteborg.

”Vi är nu rustade, infrastrukturmässigt och arbetsmässigt, för en kapacitet dubbelt så stor som härom veckans rekord. Våra interna effektivitetsförbättringar och fortsatta satsningar inom digitalisering skapar mervärde för våra kunder och ett effektivare logistikflöde för den svenska industrin. Sedan i somras förra året har vi inte varit utsatta för stridsåtgärder, såsom blockader på vår verksamhet, men trots det är det stor osäkerhet hos de globala rederierna att komma tillbaka med direktanlöp till Sverige. De, tillsammans med de svenska varuägarna, kräver en garanti för långsiktig stabilitet och därav är regeringens pågående utredningen kring en förändring av strejkrätten avgörande, säger Henrik Kristensen.

*BMPH = Berth Moves per Hour
*TEU = Twenty-foot Equivalent Units