Hapag Lloyd dubblerar sin trafik till Göteborg

Ett av Tysklands största rederier Hapag Lloyd dubblerar sin trafik till Göteborg. Från och med den 9 juni kommer man att anlöpa containerterminalen APM Terminals två gånger/vecka.

Genom att utveckla sitt feedernätverk med ytterligare ett anlöp till Göteborg, kan Hapag Lloyd erbjuda sina kunder inom svensk industri en större flexibilitet och bättre anknytning till oceanfartygen på kontinenten.

– Under förra året och inte minst de senaste månaderna har vi sett en positiv utveckling av våra bokningar till och från Göteborg. Göteborg är utan tvekan den största svenska hubben för import och export och här finns den största containerterminalen i Sverige med bra järnvägs- och vägförbindelser, säger Hapag Lloyds VD Dirk Kaestner.

Totalt kommer man att ha kapacitet att ta 658 TEU respektive 800 TEU i de båda anlöpen. Och det är framför allt typiska industriprodukter, bildelar, timmer och svenska hightech-produkter som skeppas ut. Importvarorna består främst av olika konsumentprodukter som elektronik, kläder, hushållsprodukter och mat.

– Hapag Lloyd är en stor och viktig kund för oss. Att de utökar sin trafik visar dessutom att intresset för Göteborg som transportnav är stort och att man tror på en positiv utveckling av den nordiska marknaden, säger Patrik Thulin, CCO på APM Terminals.

Sedan årsskiftet har flera rederier etablerat nya transportupplägg på Göteborg och APM Terminals: 2 M – ett vessel sharing agreement mellan två av de största containerrederierna, MSC och Maersk Line, som startade tidigare i våras. I februari utökade Seago Line med tre nya feederslingor och nu senast är det tyska Hapag Lloyd som utökar med ytterligare ett anlöp i veckan.

Hapag Lloyds två linjer kommer att trafikera Göteborg- Århus-Bremerhaven- Hamburg-Helsingborg- Göteborg samt Göteborg-Bremerhaven-Hamburg-Köpenhamn-Helsingborg-Göteborg.

APM Terminals Gothenburg är Nordens största containerterminal. Här skeppas drygt 50 procent av alla containrar till och från Sverige. APM Terminals Gothenburg, som är i drift sedan 2012, rymmer både direktanlöp, oceangående fartyg som kommer direkt från andra världsdelar samt feederfartyg från hamnar i norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har kapacitet att ta emot och hantera de största oceangående fartygen upp till 20.000 TEU-kapacitet. Cirka hälften av alla containrar till och från containerterminalen transporteras med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals med huvudkontor i Haag i Nederländerna har 22 000 anställda i 59 länder och omsätter 4,17 miljarder USD (2016).