Testtur med 730 meter långt tåg till APM Terminals

Igår kördes för första gången ett 730 meter långt godståg på Västra stambanan från Örebro till Göteborg. Turen var ett test från Trafikverket och gick till containerterminalen i Göteborg där APM Terminals redan till nyår kommer att kunna ta emot 100 meter längre tåg än tidigare.

- Att kunna köra med långa tåg ökar järnvägens konkurrenskraft. Och för tågoperatörerna handlar det om att kunna öka sin lastkapacitet med minst 15 procent. Testet igår var en försmak på hur det kommer att fungera när vi kan ta emot de längsta tågen i Sverige här på terminalen, säger Keld Pedersen VD på APM Terminals.

På Trafikverket jobbar man med siktet inställt på att kunna ta emot fler långa tåg för att möta transportnäringens önskemål.

- Utmaningen ligger i att konstruera en stabil tidtabell och ett stabilt tågläge där persontrafiken inte hindras av de långsammare godstågen. Det här är förstås extra känsligt under dagtid och vi känner oss väldigt nöjda med att testet igår visade sig fungera så bra, säger Micael Thunborg, marknadsutvecklare på Trafikverket.

TMRail fick köra testturen från Örebro till hamnen i Göteborg där maxhastigheten låg på 100 km/timme:

- Det gick hur bra som helst! Att kunna köra med ett 730 meter långt och fullastat tåg är oerhör t effektivt. Vi får med 16 containrar mer på varje tåg jämfört med ett som är 630 meter långt. Genom att öka volymen i varje tåg, kan vi ge våra kunder bättre och snabbare service, säger Tommy Jonsson, säljchef på TMRail.

Järnvägssatsningen är en del i APM Terminals investeringsplan på totalt drygt 800 miljoner fram till år 2016. Utöver de förlängda spåren inne på terminalen omfattar satsningen även ett sjätte järnvägsspår och två nya järnvägskranar. Sammantaget kommer detta att öka kapaciteten på APM Terminals centralharpa med hela 50 procent vid årsskiftet då järnvägsinvesteringarna förväntas vara helt genomförda.

- Att stärka utvecklingen på järnvägssidan är en viktig utveckling för APM Terminals verksamhet. Det ökar kapaciteten och flexibiliteten, vilket direkt gynnar våra kunder. Nu ser vi fram emot att utveckla effektiva tåglösningar för näringslivet i regionen tillsammans med tågoperatörerna och övriga parter i logistikkedjan, säger Keld Pedersen.

Cirka hälften av alla containrar till och från APM Terminals transporteras idag med järnväg vilket innebär stora miljövinster. Godset fraktas via 25 tågpendlar till den svenska och norska marknaden och ger näringslivet tillgång till terminalens breda utbud av fartygslinjer till viktiga import- och exportmarknader.

APM Terminals Gothenburg är Nordens största containerterminal. Här skeppas drygt 50 procent av alla containrar till och från Sverige. APM Terminals Gothenburg, som är i drift sedan 2012, rymmer både direktanlöp, oceangående fartyg som kommer direkt från andra världsdelar samt feederfartyg från hamnar i norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har kapacitet att ta emot och hantera de största oceangående fartygen upp till 20.000 TEU-kapacitet. Cirka hälften av alla containrar till och från containerterminalen transporteras med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals med huvudkontor i Haag i Nederländerna har 22 000 anställda i 59 länder och omsätter 4,17 miljarder USD (2016).