Apollos resor till Hurghada går som vanligt

Nyhet   •   Jul 04, 2013 09:43 CEST

Apollo arrangerar under sommaren enbart resor till Hurghada från Arlanda med avresa på söndagar. De resorna genomförs som planerat.  På turistorterna vid Röda havskusten märks inte de senaste dagarnas oroligheter av. UD avråder inte heller från resor till turistorterna vid Röda havet. Utflykterna till Kairo och Luxor har däremot tillsvidare ställts in.

-  Vi arrangerar aldrig resor till områden eller delar av ett land som UD avråder ifrån. Vi har som vanligt en tät dialog med UD, den lokala ambassaden och vår personal som jobbar på resmålen. De rapporterar att i Hurghada är allt lugnt och inga oroligheter har förekommit. De demonstrationer som genomförts där har varit fredliga, säger Kajsa Moström Apollos informationschef.

Över 1.100 människor skadades också i de oroligheter som rasade i flera städer i fredags.

Fyra brödraskapare sköts då ihjäl i skottväxling vid Republikanska gardets högkvarter i Kairo. I andra fall pekades islamister ut för övervåld. Vittnet Hind Taha, som såg sammanstötningar i stadsdelen al-Manyal från sitt fönster, säger till nyhetsbyrån AFP att hon såg ”skäggiga män” – islamister – med skjutvapen, bland annat på ett moskétak.
    Ref DN

- juan cifuentes - 2013-07-07 07:21 CEST

kanske dags att uppdatera??

- tessi - 2013-08-14 21:17 CEST

vad ska man göra? vi är 2 vuxna och 2 barn som bokat resa för flera månader sedan men på måndag är det dax.. känns inte så jäkla bra att åka ner dit. Tycker det borde finnas en säkerhet att få tbx pengarna när det råder sånt läge i ett land..ud kan aldrig garantera att det inte händer ngt.. Usch känns inte alls bra detta..

- alma - 2013-08-14 22:05 CEST

kanske dags att resebolagen ser till resenären istället för på pengarna och ställa in resorna redan nu för om dom sänder ner turister idag kanske det är inbördeskrig i morgon och då är det jäklar i mig inte lätt att få hem nån . samt är man turist så är man troligtvis kristen och det är det ingen höjdare att vara i egypten idag NEJ TA ERT ANSVAR RESEBOLAG för vi reser för att koppla av och ha det skönt inte vara orolig att det ska hända nåt .och nere i hurghada området är dom flesta mursianhängare och att vara där som turist ,,,,,,inget kul alls

- dennis - 2013-08-14 22:21 CEST

Ambassaden uppmanar svenskar som befinner sig i landet att iaktta största försiktighet och att undvika alla demonstrationer och folksamlingar samt att vara vaksamma på tecken på sådana. Besökare i landet rekommenderas att hålla sig mycket noga uppdaterade om situationen och löpande följa medias rapportering. Säkerhetsläget är instabilt och kan ändras mycket snabbt.
    Det känns ju inte som om man får semester om man åker ner till ett krigsdrabbat område..man vill ju bara koppla av men detta är ju bara för mkt... Vid kontakt med Apollo så får man bara till svar att det är ens eget beslut men att pengarna går förlorade..vi som sparat 2 år till den här semestern..ska man behöva åka ner när man vet att bara ett par hundra km därifrån dör människor dagligen..Skärp er APOLLO

- emma - 2013-08-14 22:34 CEST

Nu har företaget Air tours ställt in alla sina resor till Egypten, det känns ju konstigt att ett så litet företag är mer mån om sina resenärer/medmäniskor än Apollo som enbart hänvisar till Ud:s rekomendationer för att undkomma återbetalningar..
    Har själv beställt en resa till Marsa Alam med hela familjen med tre barn för att slappa och dyka, men det känns ju rent utsagt fördjävligt att Apollo fortsätter att "skeppa" ner människor till ett land som har utfärdat undantagstillstånd och som de flesta högre politiker anser vara nära ett sammanbrott och innbördeskrig. Nä skärpning Apollo och visa lite etik och moral.

- Jonas - 2013-08-15 09:17 CEST