Apollo har grön dag: Kunderna reser gratis till Arlanda och hållbarhetsrapport lanseras

För att ytterligare sätta fokus på frågan om hållbar turism har Apollo en grön dag den 22 april. Kunderna reser den dagen gratis till Arlanda med Arlanda Express eller Flygbussarna och alla medarbetare får utbildning i hållbarhetsfrågor. Dessutom lanserar Apollo och Kuoni sin hållbarhetsrapport för 2008.

Apollo fortsätter att göra sitt främsta för att maximera de positiva effekterna av turismen och att minimera dess negativa konsekvenser. Apollo har tillsammans med Kuoni inlett och framgångsrikt arbetat med fyra områden för en långsiktigt hållbar turismutveckling. Det är detta som är fokus på den gröna dagen som för första gången hålls i hela koncernen och engagerar alla 9000 medarbetare.

De fyra områdena handlar om:

- att bra arbetsvillkor råder. Nyligen inledde företaget ett samarbete med Travelife för att systematiskt kunna följa upp de etiska riktlinjer som finns i alla hotellkontrakt.

- att skydda barn från sexuellt utnyttjande. Apollo har skrivit på Code of Conduct och genomför regelbundet utbildningar för både samarbetspartners och personal i frågan. Dessutom är man engagerad i flera projekt som syftar till att ge utsatta barn möjlighet till utbildning.

- att säkerställa en god vattenförsörjning på destinationerna. Olika projekt runt om i världen med syfte att säkerställa en god vattenförsörjning pågår.

- samt att minimera klimatförändringarna. Flygbolaget Novair är ledande i frågor som gäller att med befintlig teknik minska bränsleförbrukning. De deltar bl a i ett EU-projekt med syfte att testa gröna inflygningar. Nyligen har ett projekt i Marsa Alam startats med syfte att skydda korallreven, bl a.

För att läsa hållbarhetsrapporten gå in under "den goda resan" på apollo.se.

Den gröna dagen på Apollo handlar om att engagera, motivera samt höja kunskapsnivån hos medarbetarna, både i Sverige och på resmålen. Under dagen hålls bl a en föreläsning av Johan Tell som skrivit boken "100 sätt att rädda världen". Varje medarbetare uppmanas att komma med sina bästa förslag för en hållbar utveckling. Den som vinner får resa till ett av Apollos 16 gröna hotell* för att på plats lära sig mer om hur våra olika samarbetspartners jobbar med dessa viktiga frågor.

Kunderna som reser från Arlanda denna dag erbjuds, i samarbete med Arlanda Express och Flygbussarna, att resa gratis till Arlanda. Dessutom finns det fina erbjudanden på gröna hotell på apollo.se att boka, t ex Steigenberger Golf Resort i El Gouna, Egypten den 15 december för 5998 kronor per person.

- Det finns hur mycket som helst att göra. Det behöver inte vara så stort eller komplicerat. Vi kan alla börja göra någonting. Annars är det så lätt att tänka att det är hopplöst och för svårt. Det är när alla blir medvetna om vikten av att göra rätt val som vi kan börja tala om en förändring, säger Pernilla Enkler som är CR-koordinator på Apollo.

För ytterligare upplysning kontakta:

Pernilla Enkler, CR-koordinator på Apollo, tel: 08-673 85 09 mail: pernilla.enkler@apollo.se

Eller besök vår hemsida: apollo.se

*Apollo lanserade i höstas 16 gröna hotell. Hotell som är miljöcertifierade och har ett ambitiöst miljöarbete som granskas och kontrolleras av en oberoende certifieringsorganisation. I år ska de gröna hotellen bli fler. Läs mer om vilka de är och vilka kriterierna de uppfyller på apollo.se

________________________________________________________

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Golf Plaisir i Sverige, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.