Apollo presenterar sommarens nyheter 2009

Storsatsning i Turkiet. Större bredd i utbudet både Kroatien och Grekland. Mer att välja på för den som vill resa på en friare charterresa. Så ser det ut om man summerar Apollos sommarprogram 2009. Dessutom lanserar Apollo gröna hotell både på sommaren och vintern.

- Det är en spännande blandning av nyheter den kommande sommaren. Vi satsar stort i Turkiet. Våra spännande resekoncept som t ex fly and drive på Sicilien, skärdgårdskryss eller husbil i Kroatien får sällskap av en skärgårdskryss i Turkiet. Vi vill gärna ge den aktiva resenären en större valfrihet samtidigt som vi hittar spännande nyheter för den som söker nya miljöer, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Turkiet

Belek, Ölüdeniz/Fethiye och en skärgårdkryssning i Turkiet. Det är nyheter i Apollos Turkietprogram för 2009. Sommaren 2008 innebar en stor efterfrågan på resor till Turkiet och med det i bagaget breddar nu Apollo sitt Turkietprogram ytterligare.

Belek

Turkietprogrammet utökas med exklusiva Belek. Belek är känt för sina många fina golfbanor. Hotell Cornelia Diamond Golf Resort ett femstjärnigt lyxhotell och anses vara ett av Beleks bästa. Hotellet ligger vid en 27-håls golfbana designad av Nick Faldo.

Ölüdeniz/Fethiye

Här finns en av Turkiets vackraste stränder, kristallklart vatten och en stilla blå lagun. Längst den långa stranden Belcekiz Beach behöver ingen trängas. Ölüdeniz är en av världen bästa platser för paragliding.

Kroatien

I Kroatien breddas utbudet också ytterligare. Nya orter är Brela, Drvenik och Solaris. Brela och Drvenik är pittoreska byar som ligger precis vid havet på Makarska Rivieran. De är båda välkända turistorter, men nya för svenska turister. Solaris är en semesteranläggning precis vid havet. Ett perfekt alternativ för barnfamiljer och här har vi givetvis barnpriser. Här erbjuds både avkoppling vid strand och pool och mängder av aktiviteter som passar både stora och små.

Grekland

Kreta är Apollos absolut största resmål, men nya orter går fortfarande att hitta. Nya orter för sommaren 2009 är Astipopoulos, Gianondi och Armeni som ligger alla i närheten av Rethymnon. Där erbjuder Apollo villor med egen pool för de stora sällskapen.

På Halkidik hittar man sommaren 2009 en ny ort; Platamon.

Green! by Apollo

Apollos satsningar på att göra det enklare och tydligare för kunderna att vara klimatsmarta i sina val av resor fortsätter. Nu kommer en märkning av de hotell som miljöcertifierats enligt ett erkänt miljöcertifieringssystem. Först ut är 16 hotell som får beteckningen Green! by Apollo.

- Vi har under det senaste året jobbat hårt med fokus på att turismen som är en av världens största näringar ska vara uthållig, inte bara ur miljöhänseende, utan även ekonomiskt och socialt på de destinationer där vi verkar, säger Kajsa Moström.

De hotell som nu märks med symbolen Green by Apollo är inte "bara" miljöcertifierade. Hotellen arbetar också aktivt med att köpa in varor lokalt och närproducerat. Det gynnar det lokala näringslivet. Alla Apollos hotell har dessutom skrivit under etiska riktlinjer som innefattar goda arbetsvillkor för de anställda, hotellen ska mottarbeta barnprostitution och anamma olika miljöaspekter.

Skärgårdskryss, husbil och fly and drive

Apollo förstärker också med sin satsning på resformer som ger resenären större frihet. Den skärgårdskryssning som förra året lanserades i Kroatien får den kommande sommaren en uppföljare i Turkiet. Husbilar i Kroatien och fly an drive på Sicilien är andra exempel på ett friare sätt att resa på charter.

Fler nya rundresor

Rundresor är ett sätt att uppleva ett nytt land på som alltfler väljer. Apollo kompletterar sitt sommarprogram med fler nya enveckasrundresor.

"Landet mellan öst och väst" i Turkiet

"I olivträdens skugga" i Tunisien

"Balkans hjärta" i Kroatien och Bosnien-Hercegovina

Och en rundresa i spännande Albanien

Rabatter och erbjudanden

Allt fler stora sällskap reser tillsamman. Allt från kompisgäng till sk 3G-resor då tre generationer reser tillsammans. Nytt för i år att de som reser tio i ett sällskap bara betalar för nio. Apollo satsar i år på att utöka utbudet av villor med egen pool som rymmer de stora sällskapen.

Många ensamstående uppskattar Apollos "Stor och liten" erbjudande. Det innebär att den som reser ensam med sina barn inte behöver betala fullpris för barnen, utan betalar 50 procent av priset för ett barn under 11 år samtidigt som man kan utnyttja enhetspriset för barn om man har fler barn.

Apollo erbjuder även denna sommar enhetspriser för barn på alla Familyhotell. Nytt för i år är att det låga barnpriset under utvalda perioder gäller både en och två veckor. 250 kronor i internetrabatt ges till alla som tidigt bokar ett Apollo Clubhotell. Apollo lanserar även ett nytt avbeställningsskydd som ger prisgaranti och möjlighet att omboka 30 dagar innan avresa.

Bilder på sommarens nya resmål finns på

Mer information om rundresorna finns på

Apollos gröna hotell hittar du på

Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 070-672 32 00, mail: kajsa.mostrom@apollo.se.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Golf Plaisir i Sverige, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.