Bokslut för Kuoni 2012: Ökad vinst och omsättning för Apollo/Kuoni Nordic

2012 var ett år utmanande år för resebranschen främst pga eurokrisen och en viss överkapacitet på marknaden. En bra kapacitetsplanering, kombinerat med den efterfrågeskjuts det dåliga sommarvädret innebar, gav positiva effekter på efterfrågan. Den efterfrågeökningen höll i sig under hela det andra halvåret. Sammantaget ledde det till att både omsättning och vinst ökade 2012.

– 2012 var ett utmanande år, men tack vare en klok hantering av överkapaciteten, ett effektivt arbete med prisstyrning samt att effekterna av de stora omvälvningarna i Grekland inte blev märkbara för turisterna i landet kan vi summera ett bra 2012, säger Mats Dahlquist, COO för Kuoni Nordic.

Effekterna av den arabiska våren har fortsatt påverka efterfrågan på resor till framförallt Egypten. Det i kombination med eurokrisen och viss oro kring stabiliteten i de drabbade länderna påverkade inledningsvis efterfrågan på resor.

Inledningen av 2013 ser positiv ut. Försäljningen i Norden ligger 4 procent över jämfört med 2012. Försäljningen av sommarens resor har den senaste månaden ökat kraftigt.

Moderbolaget Kuoni Ltd som är registrerat på Zürichbörsen rapporterar en omsättningsökning på 14,4 procent från 5111 miljoner CHF till 5845 miljoner CHF och ett resultat på 119,3 miljoner CHF.