Günter Saurwein – ny chef för Apollo Sverige

Günter Saurwein blir ny chef för Apollo Sverige. Han kommer närmast från Qatar Airways i Frankfurt där han varit ansvarig för Tyskland och Österrike. Günter efterträder Nina Hornewall som går vidare till uppdraget som kommersiell chef för Apollo i Norden.

- Vi är mycket glada över att Günter ska axla rollen som chef för Apollo i Sverige. Han har en bred erfarenhet från resebranschen och framför allt från flygbolagssidan. Det är en erfarenhet vi kommer att ha stor nytta av i den fortsatta utvecklingen av Kuoni Nordic, säger Mats Dahlquist, CEO för Kuoni Nordic.

Günter Saurwein är idag ansvarig för Qatar Airways i Tyskland och Österrike. Han har under åren 2007-2014 startat upp Qatar Airways i Norden och varit  ansvarig för de nordiska länderna. Han har även innehaft ledande positioner  inom Spanair, Swiss och Qualiflyer Alliansen.

– Det kommer att bli spännande och utmanande  att få jobba med en delvis ny sida av resebranschen. Konkurrensen om kunderna på den svenska marknaden har blivit allt större och fler flygbolag har etablerat sig och konkurrerar allt mer om fritidsresesegmentet av marknaden. Här kan jag bidra med min långa erfarenhet från flygbolagssidan, säger Günter Saurwein i en kommentar.

Günter Saurwein är 43 år. Ursprungligen från Österrike, men bosatt i Sverige sedan 1993. Han tillträder sin tjänst efter årsskiftet. Det exakta datumet är inte fastställt.

• Ekonomi, finans