Kuoni förvärvar Falk Lauritsen Resor

Kuonigruppen förvärvar den danska researrangören Falk Lauritsen Resor A/S och fortsätter därmed sin framgångsrika expansion i den skandinaviska resemarknaden. Falk Lauritsen Resor är en välrenommerad dansk researrangör med säte i Herning på Jylland. Med omedelbar effekt förvärvar Kuoni Scandinavia researrangören Falk Lauritsen Resor A/S från ägarna Per och Sören Falk Lauritsen. Falk Lauritsen Rejser kommer att drivas vidare som en egen enhet inom Kuonigruppen. Den nuvarande ledningen, med Sören Falk Lauritsen i spetsen, kommer att stanna kvar i företaget och fortsätta det framgångsrika arbetet med att bygga företaget starkare i den danska privatresemarknaden. Falk Lauritsen A/S är en av Danmarks mest välkända researrangörer. Företaget, som har sina rötter i Falke Rejser grundat 1969, är idag Danmarks femte största privatreseföretag. Falk Lauritsen Rejser har 50 anställda och sålde under det brutna räkenskapsåret 2005/2006 85.000 resor och omsatte 336 miljoner danska kronor. Falk Lauritsen Resor har byggt sin popularitet som en genuint dansk researrangör med fokus på ett mindre antal resmål och hög servicenivå. – Falk Lauritsen Rejser stärker vårt erbjudande till kunderna i den danska marknaden, säger Leif Vase Larsen, koncernchef för Kuoni Scandinavia. Med Falk Lauritsen Rejser breddar vi vårt utbud och kan nå fler kundgrupper. Kuoni Scandinavia, som är ett helägt dotterbolag till Kuoni Holding AB, består sedan tidigare av researrangörerna Kuoni, Apollo, det egna flybolaget Novair samt Internetresebyrån Reisetorget. – Genom att tillhöra Kuonigruppen kommer vi att kunna sänka våra kostnader på många av de destinationer som vi reser till. Det är fördelar som kommer att komma våra kunder tillgodo snabbt, säger Sören Falk Lauritsen, VD för Falk Lauritsen Rejser. Genom Kuoni kommer vi in i ett större sammanhang som gör oss starkare utan att vi för den delen behöver förlora vår identitet som en genuint danska researrangör, fortsätter Sören Falk Lauritsen. Falk Lauritsen huvudkontor stannar i Herning och därmed säkras också anställningen för medarbetarna i Falk Lauritsen Rejser. Samarbetet med de övriga företagen i Kuonigruppen kommer framför allt att handla om inköpssamarbete och teknikutveckling. – Falk Laurizen Rejser är en dansk researrangör och kommer så att förbli. Det var ett av kriterierna som vi bedömde som viktiga när valde att sälja företaget till just Kuonigruppen. Kuoni har tidigare visat sin styrka i att kunna hantera mindre, lokala varumärken inom ramen för en global resekoncern, säger Sören Falk Lauritsen. För mer information kontakta Leif Vase Larsen, Koncernchef för Kuoni Scandinavia +46 733 702 663 eller Sören Falk Lauritsen + 45 21 28 54 33.