SAS och Apollo/Kuoni Scandinavia inleder samarbete

Från och med sommarsäsongen 04 inleder resekoncernen Kuoni Scandinavia och SAS ett samarbete som innebär att Apollo/Kuoni Scandinavia valt SAS som transportör av sin danska charterproduktion från Kastrup och Billund. Avtalet omfattar också flygningar från Sverige, från Arlanda, Sturup och Landvetter samt från Norge, från Oslo, Bergen och Ålesund. Kontraktet innebär att SAS ställer 105 000 stolar till förfogande åt Apollos kunder. Dessa transporteras till 16 destinationer i 6 olika länder; Grekland, Spanien, Kroatien, Bulgarien, Tunisien och Turkiet. SAS kommer att med hjälp av Snowflake-konceptet erbjuda resor på dessa charterflygningar till Apollos destinationer. - Det är vårt arbete med att effektivisera verksamheten och minska våra omkostnader som nu ger oss möjlighet att konkurrera också på denna marknad, säger Susanne Larsen, administrativ direktör på SAS i Danmark. - Det vi ser här är det första steget i att uppfylla vår ambition att växa också på privatrese- och turistmarknaden och vi är glada åt att det kan ske i samarbete med Apollo. Jag är säker på att våra medarbetare kommer att göra allt för att våra nya kunder får en perfekt start och avrundning på sin semester. Kuoni Scandinavias koncernchef Fons Brusselmans kommenterar samarbetet så här: - Apollo ser med stor tillförsikt fram emot ett fördjupat och långvarigt samarbete med SAS. Resemönstret i marknaden är under ständig utveckling och vi vill vara en dominerande aktör bland framtidens leverantörer. Vi tror att internetbaserad försäljning av flygstolar, både i form av egen kapacitet och med partners som SAS/Snowflake, blir en viktig del av det framtida produktutbudet. - Vi är glada åt att kunna utveckla framtidsplanerna med en så stark partner som SAS. Apollo är Sveriges tredje största researrangör och marknadsledande på Grekland. Apollo finns även i Norge och Danmark och har sammanlagt drygt en halv miljon resenärer. Apollo är ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo och Kuoni i Sverige, Norge och Danmark även charterflygbolaget Novair, samt StopOver i Sverige och Select Tours i Norge. Kuoni Scandinavia har drygt 700 medarbetare, och totalt 700 000 resenärer till resmål i hela världen. För ytterligare information kontakta: Fons Brusselmans, koncernchef Apollo/Kuoni Scandinavia, telefon +46 8 673 85 01 Susanne Larsen, administrativ direktör, SAS Danmark, telefon +45 32 32 30 44 Mats Jacobsson, Vice President Leisure Projects, SAS, telefon +46-70997 22 72 Jan Lockhart, administrativ direktör, Apollo/Kuoni i Danmark, telefon +45 35 20 10 06