Sifoundersökning och experter är eniga: Resor gör dig friskare fysiskt och psykiskt

Immunförsvaret, hjärtat, våra celler, hormoner och blodkärl mår alla bättre av en resa till sol och värme. För att inte tala om den psykiska hälsan. 72 procent av alla svenskar vittnar om att de mår psykiskt bättre av att resa. Forskning och vetenskap visar vad det är som händer i kroppen när vi blir friskare av att resa.

Apollo har kartlagt bevisen och anledningarna till uttrycket ”vi reser bort för att ladda batterierna” i rapporten Restrender: Hälsa som stöds av erfarna experter och en statistiskt belagd Sifo undersökning.

− Det finns en generell insikt om att man reser för att ”komma bort, koppla av och må bra”. Det har triggat oss till att ta reda på vad det finns för vetenskaplig grund som stöttar begreppen, och det visar sig att det finns en mängd sådana. Som svensk i vintermörkret kan man må bra av att få reda på det, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

En färsk Sifo-undersökning visar att de främsta skälen till att vi reser bort är att:

1.  Kunna umgås mer – 66 %

2.  Vara helt ledig från jobb och hushållssysslor, samt  få sol, värme och bad – 63 %

3.  Varva ner, stressa mindre – 61 %

Och det visar sig att resenärernas topplista stämmer bra överens med de faktiska hälsoaspekterna med en solresa. Rätt genomförd är faktiskt varje resa en hälsoresa. Vi vet till exempel att:

· Vi stärker banden till dem vi reser med, både psykiskt och med hjälp av hormoner.

· Resan hjälper oss att ”bara vara” – den är en spontan övning i mindfulness. Och i det tillståndet är vi mer kapabla att bryta negativa tankemönster. Dessutom ökar endorfiner och oxytocin i kroppen och gör oss lugna och lyckliga.

· Solsken gör så att D-vitaminhalten i kroppen ökar. Det är bra för både hjärtat och immunförsvaret.

· Värme utvidgar blodkärlen. Det hjälper hjärtat arbeta.

− En annan intressant lärdom är att man faktiskt kan köpa lycka för pengarna, säger Kajsa Moström.

Det visar sig att upplevelsekonsumtion* gör oss lyckliga och utlandsresor är ett tydligt exempel, liksom välgörenhet och mat. Resan blir en paus i vårt annars hektiska liv och den behagliga känslan vi då upplever är egentligen en process i kroppen där cellerna repareras och byggs upp igen. Återhämtning alltså, precis som efter ett styrketräningspass på gymmet.

Rapporten i sin helhet hittar du i den bifogade pdf.

*Källa:
Konsumtionsrapporten 2012, Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs