Skatteåterbäringen går till semesterresor

Skatteåterbäringen spenderar vi gärna på resor. Eller sparande till resor. Det visar flera undersökningar. Resebranschen laddar för den försäljningsökning som brukar komma i samband med att pengarna börjar betalas ut. Drygt 3 miljoner svenskar väntas få skatteåterbäring den närmsta tiden.

I år ser läget för den som ännu inte bokat sommarresan besvärligare än vanligt ut. Många svenskar har redan bokat en resa. I dagsläget finns 30 procent färre resor kvar att boka under högsäsong som vid samma tid förra året. Men för den som inte är beroende av skolornas lovperioder finns chansen att hitta resor till bra priser från mitten av augusti och en bit in i september.

Vinterns resor har även de bokat i ovanligt hög takt, men fortfarande finns mycket att välja på för den som vill spendera sin saktteåterbäring på en resa. Årets jul- och nyårshelg är mycket attraktiv och få semsterdagar kan ge en lång sammanhängande ledighet.

-  Vi vet att resor står högt upp på svenskarnas önskelista om de vinner pengar eller får en oväntad summar pengar. Skatteåterbäringen har därför en mycket positiv inverkan på resebokningarna, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.