Svenskarna förverkligar drömmen om en vit (sandstrands)jul - 8 av 10 jul- och nyårsresor bokade

Årets jul- och nyårsledighet lockar rekordmånga svenskar att fira jul på stranden. Redan
är 8 av 10 jul- och nyråresor bokade. Det är närmare 10 procent mer än jämfört
med samma tid förra året. Populäraste resmålet i år är Tobago, Dominikanska republiken och Thailand.

Genom att ta bara fem semesterdagar kan man i år få hela 17 dagars sammanhängande julledighet.
Det är det många som har upptäckt och jul- och nyårsresorna är snabbt på väg att ta slut.  Årets julbokningar överträffar förra årets rekordförsäljning med 10 procent.

- Förra årets jul var bra, men årets helgdagar är ännu bättre för den som vill få en lång och sammanhängande ledighet.  Har man tänkt sig att fira jul i solen ska man inte vänta för länge med att bestämma sig, säger Kajsa Moström,informationschef på Apollo.

För den som väljer att resa långt bort, t ex till Karibien, Goa eller Thailand är det mest attraktiva avgångarna dagarna innan jul. Den som hellre reser till resmål på närmare håll som t ex Kanarieöarna eller Marocko verkar vilja spenderar julen hemma för att sedan resa bort över nyår istället.

Högst upp på julens reseönskelista  - dvs resmål med bäst beläggningsgrad

1. Tobago

2. Dominikanska republiken

3. Thailand

4. Lanzarote

5. Dubai

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet i Sverige. Apollo är ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Apollo tillhör Kuoni Nordic och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair. Falk Lauritsen, Golf Plaisir, Lime Travel och Krone Golf  samt aktivitetsanläggningen Playitas på Fuerteventura tillhör också den nordiska delen av koncernen.  Kuoni Nordic har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.