Värmen har gett reserusning

Det varma vädret till trots har suget efter resor inte avstannat. Under veckan som gått har lika många juliresor sålt som veckan innan midsommar när vädret var kallt och grått. Det varma vädret har dock gett möjligheter till solfynd. Apollo startade onsdags försäljningen av 1000 juliresor för 2998 kronor och de tog slut på mindre än 24 timmar.

- Det är spännande att konstatera att suget efter att resa inte verkar ha avstannat trots det varma vädret. Kanske är det så att många blir påminda om att det är så här varmt och härligt det är när man reser på semester. Många vill försäkra sig om att få njuta ett tag till när det verkar som om värmen är på väg att försvinna, säger Kajsa Moström informationschef på Apollo

Svenskarna chansar inte på att högtrycket ska stanna hela sommaren utan det börjar bli ont om platser. Hos Apollo är nu 9 av 10 resor under högsommaren bokade. Den intensiva värmen har sänkt priserna på ospecificerade resor. Men redan nu när det verkar som att värmen ska ge vika så kommer priserna att börja pressas uppåt igen. Det lägsta priset just nu för en resa i juli är 3198 kronor till Kos den 7 juli.

Så den som vill resa billigt får skynda sig för priserna kommer att stiga de närmsta dagarna.

Bäst fyndläge just nu finns för den som kan vänta med sin resa till slutet av augusti. Fler och fler verkar också upptäcka att det är lugnare och skönare och oftast lite billigare att resa på semester i slutet av augusti och början av september.

- Den som väljer att förlänga sommaren med en sensommarsemester vi Medelhavet kan spara tusenlappar. Priserna är betydligt längre när skolorna startar igen, avslutar Kajsa Moström.

Cirka 1,2 miljoner svenskar reser på chartersemester i sommar. Kroatien, Grekland med Kreta i spetsen, Tunisien och Turkiet är svenskarnas favoriter i sommar.

Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 070-672 32 00, mail: kajsa.mostrom@apollo.se.

__________________________________________________________

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Golf Plaisir i Sverige, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.