Apotek Hjärtat öppnar sitt 250:e apotek

Imorgon öppnar Apotek Hjärtat sitt 249:e och 250:e apotek i Linköping och Sundbyberg. På kort tid har Apotek Hjärtat etablerat sig som en stark utmanare när det gäller service och tillgänglighet för apotekskunderna.

– Vi driver en mycket aktiv etableringsstrategi men som Sveriges största fristående apotekskedja är inte målet att bli störst utan att bli nummer ett i kundernas ögon. Vi ser att Apotek Hjärtat redan har lyckats sätta ett tydligt avtryck då vi i hamnar högt i flera undersökningar om service och kundtjänst. Apotekskunder har höga krav på service och det är ett prioriterat område för oss, säger Bodil Eriksson, vice vd marknad.

Apotek Hjärtat köpte 206 apotek i samband med apoteksomregleringen i februari. Under dessa åtta månader har Apotek Hjärtat ökat tillgängligheten för apotekskunderna genom en offensiv etableringsstrategi och ett arbete att förbättra öppettiderna på befintliga apotek. Enbart ökade öppettider motsvarar 7 nya apotek och därtill kommer 44 helt nya apotek, varav 31 tillkom efter köpet av apotekskedjan Apotek1 i maj. Apotek Hjärtat kommer att öppna ytterligare 6 apotek under 2010 och målet är att öppna 20 nya apotek under 2011.

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med apotek runt om hela landet. Alla apotek är fullservice apotek med recept, rådgivning och en tydlig fokus på hälsa och välbefinnande.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

• framtidens apotek
  • kundservice
  • tillgänglighet
  • öppettider

• Sundbyberg

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med fler än 200 apotek och över 2 000 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 7 miljarder kronor.