Apotek Hjärtat välkomnar miljonte klubbmedlemmen

Apotek Hjärtats kundklubb Klubb Hjärtat har vuxit starkt under tre år och idag når klubben en miljon medlemmar. Antalet medlemmar har ökat linjärt med tusen per  dag sedan start.

Apotek Hjärtats lojalitetsprogram Klubb Hjärtat har visat sig vara en stor framgång, både bland kunder och apotekets medarbetare.

– Att Klubb Hjärtat har vuxit så stort under dessa år är mycket tack vare att våra medarbetare känner en stolthet för klubben. Varje apotek har sina egna medlemmar som får unika erbjudanden och inbjudningar till uppskattade klubbdagar, berättar Mikael Lindell, ansvarig för Apotek Hjärtats lojalitetsprogram.

Ett av de apotek som varit framgångsrika att rekrytera medlemmar är Apotek Hjärtat Norrtullsgatan i Vimmerby. Vimmerby, en stad med drygt 7000 invånare, har 5000 medlemmar i Klubb Hjärtat.

Viktiga kunder
Lojalitetsprogrammet har en viktig roll att fylla när det kommer till kundinsikt, sortimentsutveckling och lojalisering av befintliga klubbmedlemmar.

–  Klubb Hjärtats medlemmar står idag för en stor del av vår omsättning och vi ser att de som går med i klubben ökar sina inköp hos oss. Snittköpet för en klubbmedlem ligger 50 procent över en icke-medlems. Därför måste vi ta extra väl hand om våra klubbmedlemmar, säger Mikael Lindell som 2013 utsågs till årets stjärnskott på Guldnyckel galan för sina framgångar med arbetet med kundklubben.

Det ska vara enkelt och förmånligt att gå med i en kundklubb. Sedan Apotek Hjärtat gjorde det enklare att bli medlem i klubben 2012 har antalet medlemmar ökat med 1000 per dag.  Apotek Hjärtat har även som enda apotekskedja infört elektronisk bonus som laddas direkt på kortet och dessutom bjuds klubbmedlemmarna in för att tycka till om nya tjänster och för att utveckla kundmötet i frågor om allt från e-handel till pollenallergi.

Om Klubb Hjärtats bonus
Klubb Hjärtats medlemmar erhåller 3 procents bonus på egenvårdsköp (receptfria läkemedel och handelsvaror) gjorda på samtliga Apotek Hjärtat. Bonus erhålls från 1000 poäng (1 kr=1 poäng) som ger 30 kr. Bonus betalas ut fyra gånger per år och laddas upp direkt på kortet.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-297 327, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se