​Apotek Hjärtats miljöpåsar på Capios vårdcentraler

Apotek Hjärtat och vårdföretaget Capio inleder ett pilotsamarbete för att öka insamlingen av överblivna läkemedel. Vid sex av Capios vårdcentraler kan patienterna nu ta med en miljöpåse från Hjärtat för sina överblivna läkemedel. Påsarna med läkemedel kan de sedan lämna in på sitt närmaste apotek.

250 ton läkemedel slängs varje år i hushållsavfallet och varannan vuxen lämnar inte in sina överblivna läkemedel på apotek.

För att öka kunskapen om att läkemedel inte ska slängas bort eller spolas ner genomförde Apotek Hjärtat förra året en rad aktiviteter. Miljöansvarig på Capio hörde då av sig till Hjärtat för att undersöka möjliga samarbeten på miljöområdet.

Nu levererar Hjärtat miljöpåsar till sex vårdcentraler på orter där apotek och vårdcentraler är belägna nära varandra. En väntrumsfilm och en affisch informerar patienterna om hur läkemedel ska hanteras.

– Capio känner ansvar för människors hälsa och miljö och vill bidra till en miljöriktig utveckling genom att minska vår egen miljöbelastning. Ett av våra miljömål är att minska läkemedelsrester i naturen, säger Eva Westerman, kvalitets- och miljöchef på Capio Närsjukvård.

– Genom att informera våra patienter om vikten av att återlämna överblivna läkemedel och erbjuda miljöpåsar på våra mottagningar hoppas vi kunna bidra till mindre läkemedelsrester i vår natur.

Ökad dialog med förskrivarna
Från Apotek Hjärtats sida är vi glada över intresset från hälso- och sjukvården för att öka patienternas medvetenhet om att gamla läkemedel ska lämnas till apotek.

– Vi hoppas att samarbetet med Capio även kan bidra till en ökning av antalet förskrivna startförpackningar, med endast en månads behandling, så att mängden läkemedel som inte används kan minska. Startförpackningar är bra, både när en ny behandling inleds eller vid byte av behandling, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Här pågår testet med Hjärtats miljöpåsar:
Capio Citykliniken Malmö Centrum
Capio Citykliniken Mariastaden i Helsingborg
Capio Vårdcentral Axess i Göteborg
Capio Vårdcentral Gullmarsplan i Stockholm
Capio Vårdcentral Vårberg i Stockholm
Capio Vårdcentral Västerås City i Västerås

Miljöpåsarna kan hämtas utan kostnad på Hjärtats samtliga apotek och även beställas på apotekhjartat.se.

Erika Burlin Hellman, presschef, Apotek Hjärtat,
telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

Eva Westerman, kvalitets- och miljöchef, Capio Närsjukvård,
telefon 0706-90 79 00.Eva.Westerman@capio.se

• startförpackning
  • vårdcentral
  • eva westerman
  • överblivna läkemedel
  • miljöpåsen
  • capio
  • framtidens apotek

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 300 apotek runt om i landet. Omsättningen är cirka 9 miljarder kronor.