Bonuspoäng vaccinerade en hel by

Apotek Hjärtats kundklubbsmedlemmar skänkte 4,5 miljoner poäng till vaccinationer och medicin åt barn i Kenya. Antalet poäng räckte mer än väl för att köpa vaccinationer till alla barn under fem i ett helt samhälle. Samtidigt besökte Apotek Hjärtats medarbetare Gundua Health Centre för att lära ut hjärt- och lungräddning.

Apotek Hjärtat är huvudsponsor till Gundua Health Centre, en primärvårdsklinik i norra Kenya. Kliniken drivs av stiftelsen Gundua Foundation, som även driver skolor i samma område, Ex-Lewa.

Vaccin till alla barnMedlemmar i Klubb Hjärtat, Apotek Hjärtats kundklubb, skänkte totalt 4,5 miljoner poäng, motsvarande 134 666 kronor. En dos vaccin kostar 10 kronor. Det innebär att Gundua Health Centre kan köpa in tillräckligt med vaccinationer för att vaccinera samtliga barn i samhället Ex Lewa i Norra Kenya. Pengarna räcker även till inköp av ytterligare läkemedel som kan behövas.

- Tack vare Klubb Hjärtats medlemmar har vi nått målet med vår insamling; fria vacciner och mediciner till barn och ungdomar i Gundua för en längre period framöver, berättar Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat, precis hemkommen från Kenya.

Medarbetare på platsApotek Hjärtat bidrar inte bara ekonomiskt till Gundua Health Centre utan även med kompetens och insatser på plats. Första veckan i mars åkte tre medarbetare, chefsapotekare Annika Svedberg och farmacevterna Maria Calles från Lindesberg och Daniel Lindgren från Skövde, ner för att bistå kliniken, denna gång för att lära ut hjärt- och lungräddning. Apotek Hjärtats medarbetare har tidigare bistått med upprättande av klinikens apotek.

Läs mer om Apotek Hjärtats stöd till Gundua Health Centre

Charlotte af Klercker, presschef, 0707-297 327, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se