Nu kan fler få sina födelsemärken kollade

Apotek Hjärtat erbjuder födelsemärkeskontroll vid åtta apotek runt om i landet. Nu kan apotekskunder som oroar sig över sina födelsemärken enkelt få hjälp med en läkarbedömning – utan tidsbokning. När fler kollar upp sina födelsemärken kan fler fall av hudcancer upptäckas tidigare.

Hjärtat inleder ett samarbete med det norska företaget ScreenCancer och erbjuder en ny hälsotjänst på åtta apotek i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Norrköping.

Apoteksmedarbetarna tar med hjälp av scannern SiaScope bilder av misstänkta födelsemärken som sedan analyseras av erfarna hudläkare från ScreenCancer. Inom två veckor får kunden provsvaret av ScreenCancer.

– Vi vet att många tänker att de borde kontrollera sina födelsemärken men av olika skäl blir det inte alltid av. Därför är vi glada över att kunna erbjuda smidig, smärtfri och trygg hjälp, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Tanken är att tjänsten Födelsemärkeskontroll ska bli en del i Hjärtats tjänsteportfölj precis som Personlig läkemedelsrådgivning, Blodtrycksmätning och Vaccination.

–  Tjänsten är ett komplement till hälso- och sjukvården och innebär dels att vi på Hjärtat hjälper till att upptäcka hudcancer tidigare, dels att människor inte uppsöker vården i onödan för sina födelsemärken utan först kommer till oss, säger Annika Svedberg.

Dessutom erbjuder Hjärtat enklare sjukvård och vaccinering vid Minutkliniken på Apotek Hjärtat Fältöversten respektive Odenplan i Stockholm.

Här kan du kontrollera dina födelsemärken hos Apotek Hjärtat
Med start i november erbjuder vi  tjänsten födelsemärkeskontroll på:
Apotek Hjärtat på Mäster Samuelsgatan i Stockholm, i Vallentuna Centrum, Gränby i Uppsala,  Frölunda Torg i Västra Frölunda, Kungsmässan i Kungsbacka, Emporia och Caroli i Malmö samt Galleria Mirum i Norrköping.

Drop in gäller – ingen tidsbokning behövs. Födelsemärkeskontroll kostar 350 kronor (ordinarie pris inklusive ett födelsemärke, kontroll av ytterligare födelsemärken kostar 150 kr per styck). Kunden kan komma tillbaka inom två veckor efter den första bildtagningen, och ta nya bilder till rabatterat pris.

I Norge har ScreenCancer utrustning på ett hundratal apotek.

Fakta om hudcancer
Antalet fall av hudcancer i Sverige har de senaste åren ökat markant. Årligen insjuknar cirka 9 200 personer. Det finns tre huvudtyper av hudcancer:

• Malignt melanom – den allvarliga formen som drabbade cirka 3 400 kvinnor och män i Sverige år 2012. Första symtom är ofta ett födelsesmärke  som förändrats. Möjligheterna att klara sjukdomen beror bland annat på i vilket skede den upptäcks. Ju tidigare, desto bättre chans till överlevnad.
  • Skivepitelcancer –  den form som ökar mest och drabbade drygt 5 700 personer. I tidigt stadium växer den i hudens yttersta lager och visar sig ofta som en rodnad eller fjällande fläck.
  • Basalcellscancer , s k basaliom  – den minst farliga och vanligaste med nästan 40 000 fall per år i Sverige. (Basalcellscancer registreras sedan 2004 i Cancerregistret men inkluderas inte i den "vanliga" cancerstatistiken.)

Källa: Cancerfonden.se

ABCDE-metoden
Har du födelsemärken som du vill kolla upp, börja med att stämma av mot ABCDE. Hittar du något misstänkt, kom in till något av vår apotek och kolla dig med SiaScopi.

Titta på ditt födelsemärke och kolla dess:

A  Assymetri – är märket oregelbundet i ett eller två plan?
B
  Borders – hur ser kanten ut, jämn eller ojämnt?
  Colour – hur ser färgen ut?
  Diameter – är märket 6 mm eller större?
E
  Evolution – har märket ändrat sig, ser det annorlunda ut jämfört med dina övriga födelsemärken?

För mer information, kontakta:
Presschef Erika Burlin Hellman, telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se