Torslanda torg får efterlängtat apotek

Med Apotek Hjärtats nya apotek får Torslanda torg ett apotek igen sedan det förra slog igen för flera år sedan.

-      Flera insändare i lokaltidningarna sedan dess visar att vårt nya apotek på Torslanda torg är efterlängtat, säger Maddi Aram, ny apotekschef på Apotek Hjärtat på Torslanda torg.

Apoteket på Torslanda torg erbjuder extra service i form av blodtrycksmätning och kostnadsfri personlig läkemedelsrådgivning.

Samtalet med en av Apotek Hjärtats personliga läkemedelsrådgivare sker efter tidsbokning i avskild miljö där en farmaceut ger personliga råd om medicinering och förebyggande behandling och tar ungefär 15 minuter.

Två av apoteksomregleringens övergripande mål är att öka tillgängligheten till läkemedel och tillvarata apotekens bidrag till en förbättrad läkemedelsanvändning. Med ett nytt apotek i Torslanda centrum som är enkelt att nå för alla samt tillgång till tjänster som personlig läkemedelsrådgivning bidrar Apotek Hjärtat till att säkerställa att målen för omregleringen uppnås.

-      Ökad tillgänglighet, nya tjänster, bättre service och längre öppettider gör att vi kan vara mer delaktiga i att genomföra och lyckas med livsstilsförändringar som i längden ger bättre hälsa. Vi ska försöka inspirera våra kunder att leva hälsosamt och därmed bidra till förebyggande hälsovård, säger Maddi Aram.

Det nya apoteket i Torslanda blir Apotek Hjärtats fjortonde i Göteborg. Totalt finns över 260 Apotek Hjärtat i Sverige vilket gör Apotek Hjärtat till Sveriges näst största apotekskedja.

Apotekets öppettider är 9-19 på vardagar och 10-17 på helger.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

Apotekschef Maddi Aram, 010-499 05 46 , maddi.aram@apotekhjartat.se

Fakta om apotek i Västra Götalands län (Apoteksbranschens årsrapport 2010):
11,50 kundbesök på apotek om året per invånare i Västra Götalands län mot snittet 11,03 i riket.

9 072 personer delar på varje apotek i Västra Götalands län, jämfört med 8 325 personer per apotek i Sverige.

• blodtrycksmätning
  • hudvård
  • nytt apotek

• Göteborg

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med fler än 260 apotek och över 2 300 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 8 miljarder kronor.