Apotekarsocieteten utlyser stipendier för forskning och vetenskap

Elisabeth och Alfred Ahlqvists stiftelse
Stiftelsens ändamål är att främja farmacevtisk vetenskap och forskning, företrädesvis för deltagande i forskarkurser, kongresser, resebidrag el dyl.

Ett antal resestipendier utlyses, avsedda att möjliggöra examensarbeten utomlands inom farmaci/-läkemedelsområdet om minst 20p (30hp) under hösten 2011.

C D Carlssons stiftelse
Främja vetenskapliga studier och vetenskaplig forskning till gagn för farmacin, företrädesvis för deltagande i forskarkurser, kongresser, resebidrag el dyl. I ansökan ska kostnader för deltagaravgift, resa och uppehälle (kost och logi) uppges. Ev övriga kostnader ska motiveras separat.

Gunnar Hylténs stiftelse
Stödja läkemedelsforskning inom området hjärt-kärlsjukdomar, företrädesvis för deltagande i forskarkurser, kongresser, resebidrag el dyl. Av ansökan ska framgå vad inom området hjärt-kärlsjukdomar som forskningen avser.

Sista ansökningsdag för samtliga stipendier är 31 mars. För mer information samt ansökan se här.

Kontaktperson: Agneta Andersson agneta.andersson@apotekarsocieteten.se

Apotekarsocieteten har ca 6000 medlemmar och är en ideell förening för alla som är intresserade av läkemedelsforskning, läkemedelsproduktion eller läkemedelsanvändning. Apotekarsocieteten består av tretton vetenskapliga sektioner, fem intressegrupper och elva lokalföreningar som täcker hela Sverige och arrangerar föreläsningsverksamhet, kurser, studiebesök och sociala aktiviteter. Koncernen omfattar moderföretaget Apotekarsocieteten samt det helägda dotterbolaget Läkemedelsakademin i Stockholm AB. Dotterbolaget ger ut tidningen Läkemedelsvärlden samt böcker, och är den ledande aktören inom fort- och vidareutbildning inom läkemedelsområdet.