Bengt Danielssonföreläsare 2010 på temat hållbar utveckling

Föreläsning till Bengt Danielssons minne instiftades 1989 för att erinra om professor Bengt Danielssons engagemang inom farmacevtisk utbildning. Föreläsningen ska presentera ett för läkemedelsområdet nytt ämne på ett pedagogiskt sätt.

Bengt Mattson , Pfizer AB, har utsetts till 2010 års Bengt Danielssonföreläsare för sitt arbete med hållbar utveckling och hur detta är viktigt för läkemedelsindustrin. Det gäller att hamna i den ”hållbar kvadranten, dvs att ge människor ökad välstånd utan att öka det ekologiska fotavtrycket sa han under sin föreläsning. Läs mer på http://www.ansvarsblogg.se/

Föreläsningen hölls under Läkemedelskongressen onsdagen den 10 november

Vid frågor kontakta Birgitta Karpesjö, birgitta.karpesjo@apotekarsocieteten.se

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

Apotekarsocieteten har ca 6000 medlemmar och är en ideell förening för alla som är intresserade av läkemedelsforskning, läkemedelsproduktion eller läkemedelsanvändning. Apotekarsocieteten består av tretton vetenskapliga sektioner, fem intressegrupper och elva lokalföreningar som täcker hela Sverige och arrangerar föreläsningsverksamhet, kurser, studiebesök och sociala aktiviteter. Koncernen omfattar moderföretaget Apotekarsocieteten samt det helägda dotterbolaget Läkemedelsakademin i Stockholm AB. Dotterbolaget ger ut tidningen Läkemedelsvärlden samt böcker, och är den ledande aktören inom fort- och vidareutbildning inom läkemedelsområdet.