Sverige bör utveckla den värdebaserade prissättningen av läkemedel

Sverige skall avstå från internationell referensprissättning (IRP) och istället utveckla den värdebaserade prissättningen (VBP).  IRP motverkar intentionerna i 2012 års forskningsproposition, som visade en vilja att stödja svensk life science. Läkemedelsfrågornas hantering inom social- respektive utbildningsdepartementen behöver koordineras! Det skriver Apotekarsocieteten i sitt remissvar till delbetänkandet av Läkemedels- och apoteksutredningen: Pris, tillgång och service. SOU 2012:75

-  Det är viktigt att alla beslut kring läkemedel/Life Science hålls ihop. Nationella läkemedelsstrategin pratar om jämlik vård, forskningspropositionen om att satsning på forskning inom Life Science är en
förutsättning för att vi även i framtiden ska ha en bra vård i Sverige. Då kan inte en tredje utredning slå undan detta genom att införa IRP, säger Apotekarsocietetens vd Andreas Furängen

• patientsäkerhet

Apotekarsocieteten har nästan 6000 medlemmar och är en ideell förening för alla som är intresserade av läkemedelsforskning, läkemedelsproduktion eller läkemedelsanvändning. Apotekarsocieteten består av tretton vetenskapliga sektioner, fem intressegrupper och elva lokalföreningar som täcker hela Sverige och arrangerar föreläsningsverksamhet, kurser, studiebesök och sociala aktiviteter.
Det helägda dotterbolaget Läkemedelsakademin i Stockholm AB är den ledande aktören inom fort- och vidareutbildning inom läkemedelsområdet i Sverige samt ger ut webtidningen Läkemedelsvärlden och böcker inom läkemdelsområdet.