​Apoteket inspekterar leverantörernas fabriker

Apoteket håller koll på hur företagets leverantörer sköter sig när det gäller kvalitet, miljö och socialt ansvarstagande. Nu i höst har vi på Apoteket bland annat besökt datorfabriker i Kina.

Såväl leverantörer av varor i apotekens sortiment som leverantörer för Apotekets interna behov omfattas av Apotekets granskning. Leverantörerna måste underteckna Apotekets uppförandekod (Code of Conduct) som reglerar sådana saker som att leverantören följer gällande lagar, inte tillåter barnarbete i sina fabriker, tillgodoser arbetarnas rättigheter och säkerhet på arbetsplatsen och uppfyller miljökraven. Att få befintliga leverantörer att skriva under uppförandekoden är ett av Apotekets hållbarhetsmål.

Inspektion ger resultat

Leverantörerna kan till exempel vara certifierade enligt olika standards. Det är när de inte är certifierade som det kan bli aktuellt att gå vidare och även göra egna inspektioner. Kontrollerna ger resultat. Det är stor skillnad mot när vi började arbeta så här för fem-sex år sedan. Transparensen har blivit större nu när leverantörerna har blivit vana att få besök av olika inspektörer.

Även leverantörer av varor för Apotekets interna behov omfattas av Apotekets uppförandekod. Nyligen har Apoteket deltagit i en resa till ett datorföretags leverantörer i Kina. De fabriker som besöktes färdigställde datorer för leverans till resten av världen. Företagen har arbetat med Code of Conduct i femton år.

Vi kan arbeta tillsammans med leverantörerna för att göra det bättre på fabrikerna. Inspektioner ger resultat, både här och hos leverantörer av handelsvaror och receptfria läkemedel.