Apoteket AB erbjuder systemlösning för nystartande apoteksaktörer

Nu kan fristående aktörer som avser starta ny apoteksverksamhet beställa Apotekets så kallade IT-övergångslösning. För att hjälpa nya aktörer att snabbt komma igång erbjuder Apoteket AB en tillfällig lösning som är baserad på Apotekets befintliga expeditions-, kassa- och butikssystem, ATS. Systemlösningen är lämpad för stordrift och passar därmed aktörer som vill starta flera apotek. Övergångslösningen kan vara uppe i drift åtta veckor efter beställning och erbjuds fram till 30 juni 2011.

Apoteket AB har fått i uppdrag av Apoteket Omstrukturering AB (OAB) att ta fram systemlösningen som även är godkänd av Apotekets Service AB

Vad ingår i lösningen?

I övergångslösningen ingår fem huvuddelar:

• Expeditions- och kassasystem (ATS)
  • Artikeldata, artikelregister
  • Funktioner för förmånsfakturering och överföring av statistik till Apotekens Service AB.
  • Beställning och installation av systemutrustning och program enligt ovan
  • Utbildningar som till exempel e-utbildningar inom farmaci, egenvård och handelsvaror. Apoteket kan även erbjuda skräddarsydda lösningar som till exempel kompetensutveckling inom hälsa samt kunskap om läkemedel till företag och organisationer.

Vad kommer det att kosta att köpa Apotekets erbjudande?

Lösningen kostar omkring 800 000 kronor per år, exklusive moms. Apoteket Omstrukturering AB har fastställt priserna i samråd med Apoteket. Priserna är baserade på Apotekets kostnader för lösningen.

Måste alla system vara på plats innan man kan starta verksamheten?

Apoteksverksamhet skiljer sig från annan detaljhandelsverksamhet genom de höga krav som ställs på säkerheten kring läkemedelshantering och förmånsfakturering. Därför är det viktigt att alla system är på plats från start.

Vad ingår inte i Apotekets IT-lösningen?

Några saker som inte ingår är till exempel stödprocesser för sortiment & inköp, varuförsörjning & kundbetjäning, personal, ekonomi och marknadsföring.

Frågor om Apotekets IT-övergångslösning

Kundkontakter: Anitta Andersson, 010-447 80 07 eller Mikael Werner, 010-447 52 21

Media: Eva Fernvall 070-590 28 93, Elisabet Linge Bergman, 0767-66 11 95

Försäljning av apotek