Apoteket är grönast i branschen

Strategikonsultbolaget Differ har delat ut pris till Sveriges grönaste varumärken. Grunden för priserna är en återkommande undersökning där konsumenter ger sin syn på kända företags miljö- och hållbarhetsarbete. Apoteket vann återigen i utmärkelsen apoteksbranschen.

– Hållbarhet har alltid varit en kärnfråga för oss på Apoteket. De senaste åren har vi också valt att kommunicera och tala om vad vi faktiskt gör. Ett exempel är hur vi väljer ut produkter utifrån ett hälso- och hållbarhetsperspektiv där vi särskilt lyft fram vår tuffa kvalitetskontroll i kommunikationen. För oss går hälsa och hållbarhet hand i hand och att vi återigen är bäst i vår bransch är ett kvitto på att kunderna uppskattar det vi gör, säger Anders Rynnel, marknads- kommunikationschef på Apoteket.

I undersökningen koras vinnare i två huvudkategorier; en kategori i vilken samtliga respondenter utvärderar grönheten hos 100 välkända varumärken och en kategori när respondenterna fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke.

Totalvinnarlistan för kategorin ”Grönheten hos 100 välkända varumärken” toppades i år av ICA före SJ, Coop, Tesla och God El. När respondenterna fritt fick säga vilket varumärke som de anser är grönast vann Änglamark för Grumme och Coop.

Utöver dessa kategorier koras också en vinnare i respektive bransch och det varumärke som upplevs som mest grönt inom apoteksbranschen är Apoteket.

Om utmärkelsen Sverige Grönaste varumärke:
Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som följer konsumenters syn på miljö- och hållbarhetsarbete bland företag inom utvalda branscher. Drygt 1 000 personer i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i nio utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport. Undersökningen har genomförts av strategikonsultbolaget Differ sedan 2008. Läs mer på: https://www.differ.se/2019/02/20/ica-anglamark-sveriges-gronaste-varumarke-2018/