Apoteket branschbäst inom hållbarhet

Två nya undersökningar visar att konsumenterna uppskattar Apotekets hållbarhetsarbete. Apoteket är bäst i branschen både i Sustainable Brand Index och Sveriges grönaste varumärke.

Apoteket har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i undersökningen Sustainable Brand Index både 2016 och 2017. Konsumenterna gav Apoteket mycket höga betyg även i år, men nu räckte det till en fjärdeplats på den totala listan efter Coop, IKEA och Lantmännen.

– Hållbar utveckling är fortfarande en prioriterad fråga för Apoteket och vi är stolta över att vara branschbäst och komma på fjärde plats bland alla 326 varumärken i undersökningen, säger Anna Rogmark, Apotekets hållbarhetschef.

I samband med prisutdelningen presenterades även insikter om vad svenska konsumenter tycker om FN:s globala hållbarhetsmål, hållbar utveckling generellt och vad de själva är beredda att göra när det gäller hållbar konsumtion. Ett av de beteenden som allra flest konsumenter uppgett var att ”lämna in överblivna läkemedel på ett fysiskt apotek”. Det är en fråga som Apoteket engagerat sig i med Stora Insamlingsdagen och den tillhörande insamlingskampanjen som just nu pågår i alla apotek.

Även i Differs undersökning till ”Sveriges grönaste varumärke” blev Apoteket bäst i branschen och kom på fjärde plats i listan över samtliga utvärderade varumärken efter Coop, Ica och SJ.

Fakta om undersökningarna:

Sustainable Brand Insight står bakom Sustainable Brand Index som är Nordens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet. 40 000 konsumenter tillfrågas om olika aspekter av hållbarhet för 326 varumärken som finns på den svenska marknaden. Undersökningen har genomförts sedan 2011 och Apoteket har varit ett av de undersökta varumärkena sedan fem år tillbaka.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande rapport som genomförs av konsultföretaget Differ. I undersökningsdelen har över 1000 respondenter i åldrarna 15-75 år deltagit. Datainsamlingen skedde under december år 2017. Det är tionde gången som undersökningen genomförs. Målsättningen är att följa svenska konsumenters syn på miljö- och hållbarhetsarbete bland företag i utvalda branscher.