Apotekets hälsostrateg blev Årets Intraprenör 2010

Marianne Norelius, hälsostrateg i Apoteket AB och drivande bakom utvecklingen av tjänsten Apotekets Hälsokoll, har utsetts till Årets Intraprenör 2010. Hon fick utmärkelsen vid en ceremoni i Göteborg den 26 oktober.

– Helt fantastiskt, det känns mycket hedrande, säger en glad och överraskad Marianne Norelius morgonen efter att hon utsetts till Årets Intraprenör.

– Apotekets Hälsokoll är en tjänst som hjälper dig att få en sammanvägd bedömning av din hjärt-kärlstatus genom frågor kring din livsstil, mätning av ditt totaltkolesterol och ditt blodtryck.

En intraprenör är en person som förnyar eller utvecklar en verksamhet, ibland mot alla odds, på samma sätt som en entreprenör, men som gör det inom ramen för ett större företag eller organisation. Rekryteringsföretaget Talentia som utser Årets Intraprenör har följande motivering till att ge Marianne Norelius utmärkelsen:

"Marianne tilldelas priset för att i en avreglerad marknad ha uppvisat stor kreativitet och handlingskraft för att skapa affärsmässiga förutsättningar för att den tidigare monopolisten Apoteket skall kunna vara fortsatt konkurrenskraftig. Hon har utvecklat flertalet nya koncept, såsom Apotekets Hälsokoll och Hälsotorget, samt övertygat ledningen om affärsnyttan i dessa och drivit dem till kommersiell framgång. 2009 var det mest framgångsrika året i Apotekets historia, vilket Mariannes insatser sannolikt har bidragit till."