Apotekets stöd för läkemedelsrådgivning i kundmöten

Idag rapporterar bland annat SVT om att läkemedelskontrollsystemet Elektroniskt Expertstöd, EES, används i bara två procent av alla uthämtningar av läkemedel på recept. I alla kundmöten och receptutlämningar syftar Apotekets rådgivning till en korrekt läkemedelsbehandling. Att läkemedel används på rätt sätt är av yttersta vikt för att patienter ska kunna må bättre.

– Brister i läkemedelsbehandling orsakar onödigt lidande för individer och är kostsamt för samhället. På Apoteket arbetar vi sedan länge med att förbättra läkemedelsbehandlingen bland annat genom att stödja kunderna med läkemedelsrådgivning och följsamhetssamtal, säger Eva Fernvall, chef för samhällskontakter på Apoteket.

Apoteket har därför utvecklat olika stöd för att den farmaceutiska kompetensen ska användas i kundmötena i så hög utsträckning som möjligt.

Vid varje expedition kontrolleras de förskrivna läkemedlen i Apotekets receptsystem REX. I REX finns även information som används som dialogstöd d v s i samtalet om hur kunden bör använda läkemedlet på bästa sätt. EES är ytterligare ett system med denna funktion. För att göra en körning på EES behövs kundens samtycke.

– Tillsammans med övriga stöd är EES ett mycket bra sätt att arbeta för bättre läkemedelsbehandling. Det är ett system som kan göra stor skillnad för många. Inte minst om det skulle användas i större utsträckning redan vid förskrivningstillfällena, säger Eva Fernvall.

För mer information:
Eva Fernvall, chef för samhällskontakter,