8 av 10 skippar träningen vid förkylning – stor osäkerhet kring vad som gäller

Apoteket har frågat drygt 1000 svenskar som tränar regelbundet hur de ställer sig till träning i förkylningstider. Undersökningen visar att 8 av 10 avstår att träna vid förkylning, samtidigt som det finns en stor osäkerhet om vad som gäller. Därför lanserar Apoteket sajten kanjagträna.se som ger svar på de vanligaste frågorna kring träning och förkylning.

Närmare hälften av de tränande svenskarna känner sig osäkra kring om man kan träna med förkylningssymptom. Osäkerheten är störst bland de i åldersgruppen 18 – 29 år. Denna grupp söker i första hand råd hos familjen kring vad som gäller (46 %), strax därefter kommer sökning på nätet (40 %) och vänner (33 %). De vanligaste förkylningssymptomen som gör att man skippar träningen är:

1. Feber 93 %

2. Halsont 78 %

3. Allmän sjukdomskänsla 62 %

4. Hosta 55 %

5. Huvudvärk 41 %

6 av 10 gör något aktivt för att undvika förkylningar. Handhygienen och kosttillskott är de vanligaste åtgärderna för att förebygga en förkylning. 91 % tvättar händerna, 44 % använder handsprit och 30 % äter kosttillskott.

Apoteket lanserar kanjagträna.se

När det kommer till osäkerheten om man kan träna eller inte handlar det inte bara om förkylning. Inte mindre än en fjärdedel av svenskarna har någon gång avstått att träna på grund av att de har varit bakis. För att hjälpa alla osäkra har Apoteket tagit fram sajten www.kanjagträna.se som ger allmänna råd kring några av våra vanligaste träningsfrågor.

Pressbilder: www.apoteket.se/pressbilder

Undersökningen är gjord av Novus Opinion på uppdrag av Apoteket AB. 1032 personer som tränar regelbundet har svarat på undersökningen.