År 2010 – ett år i omställning för Apoteket

Apotekets omsättning och rörelseresultat har minskat i jämförelse med föregående år. Orsaken är framför allt att en stor del av apoteken i butikskedjan såldes under första kvartalet 2010. Rörelseresultatet uppgick till 63 miljoner kronor och omsättningen till 26 275 miljoner kronor. Under 2010 belastades rörelseresultatet med engångsposter för omstrukturering och kostnader för utveckling av nya IT-system anpassade till den omreglerade apoteksmarknaden.

– Vi ser tillbaka på 2010 som ett omställningsår. Hela apoteksmarknaden förändrades i grunden och vi har lagt stor möda på att ställa om verksamheten till den nya situationen. Det innebar att vi har tagit en del särskilda kostnader under förra året. Nu ser jag fram emot 2011 som är ett första helår i konkurrens, säger vd Ann Carlsson.

Fjärde kvartalet oktober–december 2010
• Nettoomsättningen uppgick till 6 073 (10 990) miljoner kronor. Nettoomsättningen i jämförbara apotek ökade med 0,4 procent.
• Rörelseresultatet uppgick till –415 (–43) miljoner kronor. Justerat rörelseresultat uppgick till –250 (445) miljoner kronor.
• Resultatet efter skatt uppgick till –277 (–98) miljoner kronor. Resultatet per aktie uppgick till –1 583 (–560) kronor.

Januari–december 2010
• Nettoomsättningen uppgick till 26 275 (43 073) miljoner kronor. Nettoomsättningen i jämförbara apotek ökade med 1,9 procent.
• Rörelseresultatet uppgick till 63 (804) miljoner kronor. Justerat rörelseresultat uppgick till 307 (1 537) miljoner kronor.
• Resultatet efter skatt uppgick till 4 520 (532) miljoner kronor varav 4 430 miljoner kronor utgör realisationsvinst avseende försäljning av dotterbolag. Resultatet per aktie uppgick till 25 829 (3 040) kronor. Justerat för realisationsvinst uppgick resultatet per aktie till 514 kronor.

Bokslutskommunikén för 2010 finns bifogad samt på Apotekets webbplats.

För ytterligare information kontakta:
Ann Carlsson, vd och koncernchef Apoteket AB, 010-447 57 57
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74

• apotekets verksamhet

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.