Årets senap från Apoteket med smak av chili och honung

Traditionen att apotek tillverkar senap och tillhandahåller andra spännande smaker inför julen går tillbaka till den tiden då kryddor användes i olika läkemedel. Årets senap som Apotekets jury valt ut har kanske inte läkande kraft, men många goda smakegenskaper tack vare bland annat chili och honung.

– Årets senap är grovkorning och sötstark med mer styrka i smaken än Apotekets originalsenap. Den har ett tydligt sting av chili kombinerat med en angenäm sötma från honungen och blev en solklar vinnare hos vår smakjury, säger Johanna Andrén som ansvarar för senapen på Apotekets sortimentsavdelning.

Tillverkning av senap på apotek är en lång tradition som från början inte bara handlade om att skapa ett smakfullt tillbehör till julmaten. I apotekens gryning var senapsfrön, saffran och olika kryddväxter ingredienser i olika brygder och dekokter som ansågs kunna bota olika sjukdomar och åkommor.

Torr finstött senap blandades med rosenfrön till en gröt som bands runt huvudet som en bot mot sömnbesvär. Senapsfrön blandades också med ättika och dracks mot bland annat ormbett.

Även saffran har använts för olika medicinska ändamål. Under antiken användes den gula kryddan som afrodisiaka och under andra tider har saffran använts mot melankoli och mot huvudvärk som uppkommit genom dryckenskap.

Utöver Årets senap och Apotekets senap original har Apoteket i sitt populära julsortiment saffran, flytande glukos, aromatisk tinktur, pepparmyntolja, lakritsstång, chokladhjärtan, chokladmandlar, två sorters chokladtryffel och i år även polkagrisar.

Årets senap 2018 Ingredienser: Vatten, senapsfrö, socker, honung, salt, ättika, kryddor, syra (vinsyra).Pris 89 kr (260 g)

För ytterligare information, kontakta:
Johanna Andrén, Apotekets sortimentsavdelning, 010-447 57 27
Apotekets presstjänst 010-447 52 00

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.