Annahita Yazdi vinnare av Årets skönhetsskribent 2016

För tredje året i rad delade Apoteket på måndagkvällen ut pris till Årets Skönhetsskribent. Vinnaren blev Annahita Yazdi som driver skönhetsbloggen whinar.se och hon tilldelades priset på grund av sitt engagemang för mångfald och representation i skönhetssamtalet.

– Jag är otroligt hedrad över att ha vunnit Årets Skönhetsskribent 2016, speciellt med tanke på prisets inriktning i år, där vi alla som blev nominerade hade valts ut för att vi aktivt engagerar oss för att skapa ett inkluderande skönhetssamtal. För mig är representation en sann hjärtefråga och att det uppmärksammas genom Apotekets pris känns så stort, säger Annahita Yazdi.

Årets skönhetsskribent är en utmärkelse som instiftades av Apoteket 2014 för att uppmärksamma och synliggöra rapportering om skönhet som är nyanserad, bygger på kunskap och inspirerar. Apoteket strävar efter att slå hål på myter och främja kunskapsnivån om skönhetsprodukter hos konsumenter. Som en aktör på skönhetsmarknaden vill Apoteket att Årets skönhetsskribent ska verka för en bättre skönhetsindustri.

I år finns tillägget att 2016 års nominerade noga har valts ut med grund i att de särskilt bidragit till att återspegla vårt samhälle i dagens skönhetsindustri. De har utöver detta även aktivt engagerat sig för att motverka bilden av att det finns ett ”vi och dom” inom skönhet och de har ett inkluderande tilltal som motiverar underrepresenterade grupper att ta plats i skönhetssamtalet.

– Annahita driver aktivt frågor om representation och inkludering, samtidigt som hon rapporterar om skönhet och produkter på ett personligt sätt. Det ville vi premiera, säger Åsa Asplund, ansvarig för marknads-PR på Apoteket.

– Mångfald är viktigt för Apoteket därför att vi är hela Sveriges Apotek. Vi värnar om mångfald bland våra medarbetare för att kunna spegla mångfalden hos våra kunder. Vi behöver ständigt utmana oss själva för att inkludera mångfald i vårt kundmöte och i vårt sortiment. Därför stöder vi gärna personer som tänker, är och agerar proaktivt för en inkluderande mångfald. Samtliga nominerade är förebilder och inspirerar oss i vårt mångfaldsarbete, säger Anna Rogmark, hållbarhetschef på Apoteket.

Nomineringstext Annahita Yazdi

Annahita är juridikstudenten, antirasisten och feministen som driver smink- och hudvårdsbloggen Whinar. Hon beskriver sin blogg som en frizon för alla skönhetslovers oavsett hur man identifierar sig. Med ett fyndigt språkbruk och en ifrågasättande attityd recenserar hon parfymer, dissekerar säljargument, testar läppstift, foundations och nagellack för alla plånböcker. Mest av allt brinner Annahita för att alla ska få ta plats i skönhetssamtalet. Hennes vision om att skönhetsbloggarscenen ska representera Sverige så som det faktiskt ser ut är närvarande och stark, och inspirerar många som ännu inte tagit plats.

Årets jury

Juryn för Årets Skönhetsskribent 2016 bestod av Åsa Asplund – Marknads-PR Apoteket, Winta Woldai – Toxikolog Apoteket, Pär Svahnberg – kemidoktor, Pernilla Alexandersson – VD och normingenjör Add Gender, Caroline Hainer – journalist, författare och bloggare på Rodeo.net/fiftyscents.

Nominerade 2016

Thomas Sekelius som driver skönhets- och humorkanalen Thomas Sekelius på youtube.

Linnea Öst, frilansande skribent som driver nystartade bloggen Arga tanten.

Black Vogue, ett forum som lyfter smink och skönhetstips för människor med svart hud oavsett könstillhörighet.

Kakan Hermansson, skönhetsbloggare på ELLE.

Annahita Yazdi som driver smink- och hudvårdsbloggen Whinar.

För mer information, kontakta: Åsa Asplund, Projektledare Marknads-PR, 0722 - 41 91 77, asa.asplund@apoteket.se