Annika Fagerlund ny IT-chef på Apoteket​

Apoteket har rekryterat Annika Fagerlund som ny IT-chef. Annika Fagerlund har tidigare varit IT-chef på Swedbank och kommer närmast från Serica Consulting där hon varit senior managementkonsult inom verksamhetsstyrning och ledningseffektivitet.

– Jag är mycket glad över att kunna hälsa Annika Fagerlund välkommen till Apotekets ledning.Hennes erfarenhet och omvittnat goda ledarskap blir viktigt när vi nu ökar våra satsningar och investeringar inom IT för att stärka vår konkurrenskraft, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Under sin karriär har Annika Fagerlund arbetat med strategiska IT-frågor kopplat till affärsutveckling och verksamhetsutveckling. Hon har förutom en lång karriär inom Swedbank även haft ledande positioner inom Trevise Fondförvaltning och Trevise Bank. Hon har som konsult även haft uppdrag för Scania, LKAB och Volkswagen.

På Apoteket kommer Annika Fagerlund att leda arbetet med att utveckla och förbättra Apotekets IT för att ge bästa förutsättningar för ökad intern effektivitet och digitalisering, samt för ökad konkurrenskraft inom e-handel och andra digitala lösningar.

– Det känns fantastiskt inspirerande att få arbeta i ett företag med visionen Ett liv i hälsa. Jag ser fram emot att komma igång och utveckla Apotekets IT så att alla medarbetare får bästa möjliga förutsättningar att kunna hjälpa våra kunder, säger Annika Fagerlund.

I rollen som IT-chef kommer Annika Fagerlund att vara adjungerad till Apotekets företagsledning. Hon tillträder tjänsten den 25 februari.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.