Apoliva lanserar ny makeupserie för känslig hy

Makeup har använts i mer än 10 000 år för att försköna utseendet. I höst breddar Apoteket sitt utbud av makeup och lanserar Apoliva Makeup. Serien består av nio prisvärda produkter i olika färgtoner, som alla är fria från parfym, konserveringsmedel och onödiga tillsatser och därför lämpar sig bra för personer med känslig hy.

Apoliva Makeup lanseras i oktober och består av en serie vältestade produkter i milda färger. Totalt består serien av 38 produkter; foundation, concealer, puder, ögonpennor, rouge, mascara, läppstift, ögonskuggor och läppglans. Ingredienserna är noga utvalda – samtliga produkter är parfymfria och är tillverkade helt utan konserveringsmedel. Apoliva Makeup passar alla hudtyper, men extra fokus har lagts på att anpassa produkterna för känslig hy.

– I kosmetiska produkter hittar man ofta aggressiva ingredienser, men det har vi helt valt bort i Apoliva Makeup. Vi vill erbjuda milda produkter som förstärker den naturliga skönheten och passar alla hudtyper, även känslig hy, säger Eva Fernvall, Varumärkesdirektör Apoteket AB.

Från sot och aska till modern makeup

Makeup har funnits sedan antikens dagar och använts för att försköna kvinnor. Acceptansen för makeup har dock varierat under de olika tidsepokerna, och det är först i modern tid som det har blivit fullt naturligt att bära makeup. Från början bestod makeup av sot, aska, djurblod och djurfett. Utifrån dessa ämnen framställdes färgerna svart, vitt och rött – färger som än idag är de mest populära inom makeupindustrin. När det gäller tillsatsämnen så visar historiken att man har gått från organiska ämnen till ämnen utan motsvarighet i naturen, och tillbaka igen till naturliga ämnen.

Apoliva Makeup går att köpa i utvalda Apoteket AB-butiker och på www.apoteket.se från och med oktober 2011. Priset på produkterna ligger på mellan 89 kr och 139 kr.

För mer information, kontakta:

Eva Fernvall, Varumärkesdirektör Apoteket, 010-447 50 74, 070-590 28 93, email: eva.fernvall@apoteket.se

Sofia Bergström, Produktchef Apoteket, 010 447 5042, e-mail: sofia.bergstrom@apoteket.se