Apoteket AB satsar på mindfulness

I dag lanserar Apoteket AB ett webbaserat program med praktiska övningar i mindfulness, Mindfulness Grund. Programmet är framtaget av Ola Schenström,
läkare och grundare av Mindfulnesscenter.

- Jag är mycket inspirerad av den nya tekniken som gör det möjligt för fler att träna sig i mindfulness. Det är en paradox att datorn som ofta kritiseras för att öka människors stress nu blivit det verktyg som minskar den upplevda stressen, säger Ola Schenström och fortsätter.

- Jag har utbildat i mindfulness i sju år och vet hur effektiv metoden är. Genom senare års forskning börjar vi också förstå mekanismerna bakom mindfulness som förhållningssätt och hur det kan ge oss en sundare balans i livet och hjälpa oss att hantera smärta.

Satsningen är ett steg i Apoteket AB:s ambition att erbjuda innovativa tjänster som ger kunderna stöd och motivation till en bättre hälsa. Mindfulness Grund används online via apoteket.se och
är ett verktyg för att hantera bland annat smärta, sömn- och koncentrationssvårigheter.

- Mindfulness är en beprövad forskningsbaserad metod och vi är glada över att samarbeta med Sveriges ledande expert, Ola Schenström. Vi tror att vår webbaserade lösning är ett bra exempel på hur korta vardagliga övningar kan ge stora hälsoförbättringar säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB.

Kort om Mindfulness Grund

• Du lyssnar och övar framför datorn förslagsvis två gånger om dagen i tio minuter,
    4-6 dagar i veckan i 12 veckor.
  • Du har en personlig inloggning och kan under hela programmet följa din träning
    via din profilsida.
  • Innan du startar och när du avslutat din träning har du möjlighet att genomföra ett
    stress- och ett mindfulnesstest och notera eventuella skillnader.

Mindfulness Grund finns att köpa på apoteket.se från den 26 oktober. Verktyget kostar 595 SEK. Därefter tillkommer en månadskostnad om 150 SEK. Om programmet inte ger önskad effekt finns ångerrätt i 30 dagar.

För mer information, vänligen kontakta:
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-5 90 28 93
Ola Schenström, Vd Mindfulnesscenter, 070-6 08 50 48

Läs mer på Apotekets hemsida:
www.apoteket.se/mindfulness

• läkemedel & produkter

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.