Apoteket AB utser första franchisetagare för apotek i Uppsala

Den första franchisetagaren i Apoteket AB är nu utsedd. Thomas Carlsson är den person som skriver in sig i historieboken. Thomas Carlsson arbetar på Apoteket Kronan på Svartbäcksgatan i Uppsala och tar över samma apotek i dag, den 1 oktober. Apoteket AB ska i en första fas driva 50 apotek över hela landet i franchise-form. Rekrytering av fler franchisetagare är i full gång.

– Vi är självklart mycket glada över att Thomas Carlsson har tackat ja till att bli Apotekets första franchisetagare, säger Ulrika Eriksson, direktör för Marknad & Sortiment i Apoteket AB. Thomas har tidigare deltagit i vår försöksverksamhet och han är väl förtrogen med vad som krävs att driva ett apotek i franchiseform.

– Det känns väldigt roligt och inspirerande att få det här förtroendet, säger Thomas Carlsson.
Och visst är det extra spännande att vara den person som inleder Apotekets satsning på franchise. Min ambition är att tillsammans med mina medarbetare fortsätta att ta hand om våra kunder på det allra bästa sättet, erbjuda attraktiva hälsotjänster som Apotekets Hälsokoll och anpassa sortimentet efter våra kunders önskemål.

Enligt Ulrika Eriksson är rekryteringen av franchisetagare i full gång och inom kort väntas än fler franchisetagare bli offentliggjorda.

– Vi söker fler affärsinriktade personer som vill driva eget företag i franchiseform, med Apotekets beprövade koncept och starka varumärke som grund, och vi letar efter ledare som brinner för arbete med hälsa och läkemedel. Jag ser fram emot att inom kort berätta om fler nya franchise-tagare, säger Ulrika Eriksson.

– Apoteket erbjuder franchisetagare att arbeta under ett välkänt och etablerat varumärke och få tillgång till ett inarbetat sortiment med spännande egna märkesvaror. Jag är övertygad om
att våra två olika driftsformer kommer att leda till ökad kunskap och engagemang hos våra medarbetare och en större lyhördhet för vad kunderna efterfrågar, säger Ulrika Eriksson.

För ytterligare information kontakta:
Ulrika Eriksson, direktör Marknad & Sortiment Apoteket AB, 010-447 51 85
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-590 28 93
Thomas Carlsson, apotekschef, 070-33 682 82

Mer information om satsningen på franchising:
Se apotekets hemsida, www.apoteket.se där det finns ett ansökningsformulär för intresserade samt en förteckning över vilka apotek som kommer att övergå i franchisedrift.

• Uppsala

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.